Welke dranken meenemen naar school?

Laatst bijgewerkt: september 2016
In dit artikel
Welke dranken meenemen naar school?

dossier Boekentassen worden klaargemaakt en brooddozen gevuld. Ook de drankjes die kinderen meenemen naar school verdienen de nodige aandacht. Nog al te vaak kiezen ouders en kinderen voor gesuikerde dranken. Nochtans niet de meest gezonde keuze.

Water blijft de absolute aanrader. Maar wat kan er ter afwisseling? Informeer als ouder ook naar het drankenbeleid op school.
Kinderen van 3 tot 6 jaar moeten dagelijks 1 tot 1,5 liter drinken. Vanaf 6 jaar is dit 1,5 liter per dag. In een warme omgeving of bij hoge koorts verliezen kinderen in verhouding tot volwassenen meer vocht . Hou de vochtinname dan extra in het oog. Idem dito bij diarree en braken.

Water krijgt de absolute voorkeur

meisje-water-dr-170_400_10.jpg
Niets gaat boven water, met of zonder prik, van de kraan of uit de fles. Water is de beste dorstlesser, fris en zonder calorieën. Andere dranken worden best met mate gedronken.

Melkdranken
Melk en melkdranken brengen naast vocht ook essentiële voedingsstoffen aan zoals hoogwaardige eiwitten, calcium en B-vitaminen. Melk en melkdranken zijn een goede aanvulling bij de broodmaaltijden of als tussendoortje. De ideale dorstlesser blijft water. ½ liter melk per dag volstaat. Halfvolle melk, calciumverrijkte sojadranken (natuur) en karnemelk krijgen de voorkeur. Chocomelk, fruitmelkdranken en fantasiesojadranken zijn minder aan te bevelen omdat ze meer suiker bevatten. Te veel suiker werkt tandcariës in de hand en vergroot de kans op overgewicht.

Fruitsap en groentesap
Groentesap, vers en ongezoet fruitsap mogen alleen eens ter afwisseling een glas water vervangen. Vruchtensappen bevatten ongeveer evenveel suiker als frisdranken. Het betreft hier echter geen toegevoegde suiker maar suiker die afkomstig is van de vrucht zelf.
Omwille van de aanbreng van vitaminen (o.a. vitamine C) en mineralen krijgt fruitsap steeds de voorkeur boven frisdranken. Ten slotte moet erop worden toegezien dat vruchtensappen evenmin melk en melkproducten vervangen. In vergelijking met melk en melkproducten missen zelfs calciumverrijkte vruchtensappen verschillende voedingsstoffen die bijdragen tot een optimale ontwikkeling van het kind. Het gebruik van fruitsap en groentesap blijft best beperkt tot maximaal 1 glas per dag. Groentesappen kunnen ook veel zout bevatten.

energiedrank-limo-170_400_10.jpg
Frisdranken
Frisdranken zoals cola, limonade, ice tea en tonic bevatten veel suiker en weinig of geen vitaminen en mineralen. Een blikje frisdrank (33 cl) bevat ongeveer 7 klontjes suiker of 150 kcal. Geef ze alleen bij speciale gelegenheden. Coladranken bevatten bovendien cafeïne, een opwekkende stof, waardoor kinderen snel opgewonden en prikkelbaar kunnen worden.

In light-frisdranken is suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen die weinig of geen calorieën aanbrengen. Dit wil echter niet zeggen dat ze onbeperkt mogen worden gebuikt. Kinderen drinken best niet meer dan 1 glas light-frisdrank per dag.

Gearomatiseerde waters
Gearomatiseerd water is plat of bruisend water waaraan één of meerdere smaken worden toegevoegd. De samenstelling verschilt sterk per merk. Meestal zijn gearomatiseerde waters gezoet met suiker of zoetstof. Water ‘puur natuur’ geniet nog steeds de voorkeur. Eventueel kan je zelf enkele schijfjes citroen of sinaasappelpartjes toevoegen voor extra smaak.

Sport- en energiedranken
Sportdranken beloven verbeterde sportprestaties en energiedranken een energieboost.
Sportdranken worden gekenmerkt door een hoog suikergehalte. Ze zijn alleen nuttig bij langdurige inspanningen, bijvoorbeeld voor kinderen die meedoen aan een voetbaltoernooi en verschillende wedstrijden na elkaar spelen. Bij gewone sportprestaties zijn kinderen nog altijd het meest gebaat bij water.
Het gebruik van energiedranken is sterk af te raden bij kinderen door het hoge gehalte aan stimulerende stoffen, zoals bijvoorbeeld cafeïne.



verschenen op : 12/09/2016


pub