10.000 stappen per dag

Laatst bijgewerkt: June 2011
10000-stappen.jpg

tips Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat minstens de helft van de Vlamingen te weinig beweegt. Gewoonten zijn echter heel moeilijk te veranderen. Sommige mensen zijn bovendien niet sportief aangelegd of kunnen/willen geen tijd vrijmaken voor sportieve activiteiten. Andere mensen willen wel hun dagen actiever invullen, maar weten niet hoe of wat.
Daarom lanceerde de Universiteit van Gent samen met een hele reeks partners een interessant project om meer mensen in beweging te krijgen: 10.000 stappen. Het project loopt intussen in heel Vlaanderen.

Uitgangspunt is dat mensen die niet actief zijn, sneller hun gedrag zullen veranderen als zij worden aangezet tot meer beweging in plaats van tot sporten. Wanneer men de niet-actieve inwoners van België actiever en fitter wil maken, zal de promotie dus moeten gericht worden op 'meer beweging' en niet uitsluitend op 'sporten'.
Eén van de centrale punten is de promotie van het integreren van bewegingsperiodes in de dagelijkse levensstijl. Beweging kan namelijk heel eenvoudig worden ingepast in de dagelijkse gewoonten. Zo kan je meermaals per dag (gedurende 5 à 10 minuten) de trap nemen in plaats van de lift, in de tuin werken, wandelen tijdens pauzes, het huishouden doen, ... De enige norm is dat deze periodes samen een half uur per dag bedragen en ten minste van matige intensiteit zijn. Wat betreft jongeren en kinderen onder de 18 jaar, ligt de lat hoger. Zij moeten elke dag 60 minuten beweging hebben, aan een matige tot hoge intensiteit, om positieve invloeden op de werking van het lichaam te ondervinden.

Mensen die een gebrek hebben aan motivatie of die een duidelijk beeld willen van hun dagelijkse hoeveelheid beweging, kunnen een stappenteller of pedometer gebruiken: volwassenen zouden minimum 10.000 stappen per dag moeten zetten om gezondheidsvoordelen te bekomen. Jongeren onder de 18 jaar moeten minimum 13.000 tot 15.000 stappen zetten per dag. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het aantal stappen dat een persoon zet op een dag representatief is voor de gemiddelde, dagelijkse hoeveelheid beweging van die persoon. Ervaring en onderzoek tonen bovendien aan dat mensen die gebruik maken van het stappentellen ook positief gemotiveerd worden om meer te gaan bewegen.

Het is de bedoeling om via het project 10.000 stappen iedereen ervan te overtuigen dat voldoende fysieke activiteit een vorm van sport is, die gemakkelijk is in te passen in het dagelijkse leven, bijdraagt tot een goede conditie en het verhogen van het algemene welzijn (10.000 stappen komt ongeveer overeen met een extra-verbranding van 200 kilocaloriën) en tot een vlotter verkeer door minder gebruik te maken van de wagen.
Voor sommige mensen lijkt 10.000 heel erg veel. 10 000 stappen aan één stuk komt namelijk ongeveer overeen met 7 km. Men moet deze hoeveelheid echter relativeren. Als men alle alledaagse (bewegings)activiteiten die niet noodzakelijk bestaan uit 'stappen' (de vaat doen, de kinderen verzorgen, naar het werk gaan, ...), samentelt, kan men stellen dat men een aantal extra kilocalorieën verbruikt gelijk aan ongeveer 6 000 stappen. Dit betekent dat mensen die niets anders van sport of beweging doen, nog een 4 000 extra stappen zouden moeten zetten, of het nodige aantal kilocalorieën te verbranden. Dat komt ongeveer overeen met een half uurtje stevig doorstappen, of de gezondheidsnorm van elke dag minimum 30 minuten bewegen aan een matige intensiteit.
Het verschil tussen andere bewegingsnormen en de stappennorm, ligt in het feit dat men de hoeveelheid noodzakelijke beweging in verschillende periodes mag opdelen. Meer zelfs, ELKE STAP PER DAG IS BELANGRIJK EN TELT MEE in het streven naar een hoeveelheid van 10 000 stappen per dag en draagt ook bij tot gezondheidsvoordelen. Bovendien is dit voor velen makkelijker in te passen in de dagelijkse routines (een extra verdieping doen met de trap in plaats van met de lift, een halte te vroeg van de bus afstappen, te voet naar de winkel gaan in plaats van met de brommer, ...). Ook is het een bijkomende motivatie en wordt het, via het stappentellen en het monitoren van het aantal stappen, meer concreet om zich een beeld te vormen van de noodzakelijke hoeveelheid beweging per dag.
www.10000stappen.be



verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 14/06/2011
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt