print |4.613x gelezen

Matig alcoholgebruik remt dementie

Langdurig overmatig alcoholgebruik is slecht voor de hersenen. Zowat 10% van alle dementie kan worden toegeschreven aan alcoholmisbruik. Maar licht tot matig alcoholgebruik heeft mogelijk een gunstig effect. Dat blijkt althans uit onderzoek in Duitsland (in het vakblad Age and Ageing 2 maart 2011)

De studie volgde ruim 3000 75-plussers zonder dementie gedurende drie jaar. In die periode ontwikkelden 217 personen dementie, waarvan 111 ten gevolge van de ziekte van Alzheimer. Ze werden bij het begin van de studie, halfweg en op het einde van de studie ondervraagd over hun alcoholgebruik. Bij het begin van de studie dronk de helft geen alcohol, een kwart minder dan één glas (10g alcohol) per dag, een goede 12% dronk 2 glazen per dag en nog eens 12% meer dan 2 glazen.

Na drie jaar bleken de ouderen die 2 à 3 glazen (20-29g alcohol) dronken gemiddeld 29% minder kans op dementie en 42% minder kans op Alzheimer te hebben.

verschenen op : 20-04-2011

 

Meer over:   dementie     alcohol     alcoholverslaafd    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print |4.613x gelezen

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub