print 5 reacties |7.070x gelezen

Waarom winterbanden onmisbaar zijn in de winter

Winterbanden zijn onmisbaar in winterse omstandigheden. In sommige Europese landen zoals Duitsland, Luxemburg, Italië en Oostenrijk zijn winterbanden ‘s winters trouwens verplicht. Voor meer informatie over de specifieke regels per land kunt u terecht op sites van VAB of ANWB.
Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel dan zomerbanden. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder en daardoor verliezen zomerbanden bij lage temperaturen de optimale aanpassing op het wegdek. Winterbanden hebben een specifiek profiel en een specifiek rubbermengsel. Zodra de temperatuur zakt onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan gewone (zomer)banden. Ze zijn niet alleen nuttig bij sneeuw of ijzel, maar garanderen op elk wegdek een betere wegligging en een kortere remafstand. Ze bieden een betere trekkracht op natte, besneeuwde of bevroren wegen, beter weggedrag in bochten en minder risico op aquaplaning.
Moderne winterbanden zijn even geluidloos en comfortabel als zomerbanden en slijten niet sneller.

• Winterbanden worden gemonteerd op alle vier de wielen. Montage van slechts twee winterbanden leidt tot stabiliteitsproblemen, ook op de snelweg. Een auto met voorwielaandrijving: als alleen op de vooras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto gaat dan achteraan uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien (overstuur). Een auto met achterwielaandrijving: als alleen op de achteras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto raakt vooraan sneller uit balans en zal daardoor in bochten eerder rechtdoor gaan (onderstuur).
• Een minimum profieldiepte van 4 mm is vereist om veilig te blijven. Een alternatief voor de klassieke winterbanden zijn de M+S banden (modder en sneeuw). Ze hebben een iets minder diep profiel. Op deze banden staat het logo van een sneeuw- of ijskristal. Deze banden kunnen een gans jaar door gebruikt worden. Ook de meeste vier-seizoensbanden vallen onder deze categorie.
• Heb je erg brede banden en grote velgen dan is het verstandig om te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak met het wegdek immers als een nadeel.
• Een vierwielaangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij het afdalen heeft de 4X4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door z'n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn. Winterbanden zijn dus geen luxe. Vaak zijn 4X4 al met standaard 'M+S (modder- en sneeuwbanden) uitgerust.
• Als je winterbanden koopt, moet je er op letten dat de maximum snelheid van de banden, ongeveer gelijk ligt met de door de fabriek opgegeven topsnelheid van je auto. Deze maximum snelheid moet ten alle tijden op de band staan in de vorm van een code.
Q 160 KM/H
S 180 KM/H
T 190 KM/H
H 210 KM/H
V 240 KM/H
Als de maximumsnelheid lager is dan die van de auto, dan moet u dit met een voor de bestuurder zichtbare sticker aangeven.
• Winterbanden dienen over het algemeen een 0,2 bar hogere bandenspanning te hebben dan de zomerbanden. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen bandenspanning en raadpleeg ook het instructieboekje van de auto.

Sneeuwkettingen

Hoewel een auto op winterbanden beter bestand is tegen winterse omstandigheden kan het vooral op bergwegen nog nodig of zelfs verplicht zijn om sneeuwkettingen te monteren. De wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, worden aangegeven met een verkeersbord.
• Oefen thuis met het opleggen voor je vertrekt.
• Voorgevormde kettingen (zitten vaak in een plastiek zak) zijn gebruiksvriendelijker dan ladderkettingen (goedkoper, zitten in een doos)
• Sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen.
• Sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de bandenmaat.
• Op de verpakking van sneeuwkettingen staat een maximumsnelheid genoemd. In de meeste landen mag u met kettingen niet harder rijden dan 50 km/h.
• Sneeuwkettingen moeten verwijderd worden als het wegdek terug vrij is.

Meer info: VAB/ANWB

verschenen op : 07-01-2011   |  bijgewerkt op : 23-03-2012

 

Meer over:   klieren     autorijden     weer/klimaat    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print 5 reacties |7.070x gelezen

Reacties

winterbanden

door annie , 11 januari 2011 om 22:45

Doe de test zonder en met winterbanden en je zal merken dat de wagen zeer goed bestuurbaar blijft, zowel op sneeuw als ijs, zelfs op hellingen. Al 15 jaar gebru ...

lees verder »

Winterbanden

door anoniem , 07 januari 2011 om 18:14

De mooiste reacties krijg je van mensen die er de ballen van kennen. Als je met winterbanden rijd verslijt je geen zomerbanden. De snelheidscodes op banden zi ...

lees verder »

Winterbanden

door Gie , 07 januari 2011 om 16:53

Mooi, met een pennetrek verdubbelt de lobby van de bandenindustrie haar omzet. Wanneer komen de lente- en herfstbanden? Ook al gedacht aan verplichte regenbande ...

lees verder »

winterbanden

door Jos Aubert , 07 januari 2011 om 11:45

Ik heb het afgelopen jaar nog winterbanden gekocht en had nog geluk dat ze nog de banden hadden voor mijn auto. Ik moet zeggen geweldig hoe je nu goed kunt rijd ...

lees verder »

winterbanden

door anoniem , 07 januari 2011 om 09:34

Winterbanden zijn in Duitsland alleen verplicht bij WINTERSE OMSTANDIGHEDEN.En in Italie,Luxemburg en Oostenrijk moet men enkel sneeuwkettingen hebben.Gelezen o ...

lees verder »

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub
pub