contactformulier contacteer ons  |  als startpagina instellen  |  gezonde E-CARDS  |  A A A A  
http://www.rodekruis.be/NL/   
  

       je bent hier : home ziekten en aandoeningen


ziekten en aandoeningen
hart en bloed
     cholesterol
     bloeddruk
eet- en gewichtsproblemen
allergie
     voedselallergie
pijn
     rugpijn
kanker
     baarmoeder-halskanker
     borstkanker
     prostaatkanker
     darmkanker
     bloedkankers
     huidkanker
chronisch ziek en handicap
huid, haar en nagels
luchtwegen en longen
     astma
nier en blaas
neus, keel en oren
spieren en gewrichten
     osteoporose
     reuma
zenuwen en hersenen
     hoofdpijn
     dementie
ogen
mond en tanden
spijsvertering
     voedselvergiftiging
geslachtsorganen
     seksuele problemen
hormonen en stofwisseling
     diabetes
     menopauze
infecties
     griep
         Mexicaanse griep
         Vogelgriep
         SARS
     meningitis
     SOA
immuunsysteem
kinderziekten
erfelijk en aangeboren
bindweefselziekten
slaapproblemen
beten en steken
vergiftiging
     biologische terreur
ongeval en sportletsel
psychische problemen
     ADHD
     depressie
     verslaving
         roken
         drugs
         alcoholisme
     stress
     taboeklachten
psychiatrie


actueel    (overzichtslijst) Share/Bookmark
  Vitamine D beschermt tegen darmkanker
Mensen met meer vitamine D in hun bloed hebben minder kans op dikkedarmkanker. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek naar kanker en voeding (EPIC) waarvan de resultaten gepubliceerd werden in het tijdschrift British Medical Journal.
De deelnemers zijn tussen 1992 en 1998 gedurende 4 tot 11 jaar gevolgd. In die tijd kregen 1248 mensen een vorm van darmkanker. De onderzoekers bepaalden de vitamine D-concentraties in het bloed van deze patiënten en van 1248 controlepersonen. Op basis van de bloeduitslagen werden de deelnemers in vijf groepen verdeeld. Mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed blijken bijna veertig procent minder kans te hebben om later darmkanker te krijgen dan mensen met de laagste concentraties.

Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer. Op welke manier vitamine D precies de kans op darmkanker vermindert is onduidelijk, wellicht deels door invloed op de calcium-huishouding. Een hogere calciuminname vermindert mogelijk de kans op darmkanker. Het lichaam verkrijgt vitamine D voornamelijk door productie via zonlicht in de huid, maar ook voedingsmiddelen zoals vette vis bevatten de vitamine.
Op basis van deze resultaten kan evenwel niet geconcludeerd worden dat extra vitamine D in het eten of als supplement darmkanker voorkomt, stellen de onderzoekers.

       zie ook rubriek : darmkanker


méér gezondheidsnieuws (overzichtslijst)

   Menstruatie uitstellen geen probleem voor gezondheid
   Besnijdenis voorkomt Aids
   Bijna helft voedingsclaims onjuist
   Mazelenepidemie in Frankrijk
   Zwem alleen in water dat wordt gecontroleerd
   Coeliakie-genen boden eeuwenlang bescherming tegen infecties
   Pelgrimstocht verbetert cholesterol
   Geen andropauze bij mannen
   Thee en koffie verlagen kans op hartziekte
   Nutella: binnenkort gelabeld als ongezond


verstuur dit artikel Verstuur dit artikel naar een kennis
printversie van dit artikel Druk dit artikel af
verschenen op : 07-02-2010  |  
TERUG   |   HOME  |   contacteer ons

nieuwsbrief
schrijf je gratis in!





archief nieuwsbrieven
uitschrijven of aanpassen
http://www.efamol.be/webshop/?class=Producten&method=Product&artikel=4





uw reacties op dit artikel
reageer op dit artikel
www.gezondheid.be

De gezondheidssite voor Vlaanderen met kwalitatieve en nuttige informatie over alle gezondheidsaspecten.
© 2000 - 2010  Gezondheid NV Niets uit deze webpagina mag op enigerlei wijze worden gekopieerd of vermenigvuldigd zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van gezondheid nv
disclaimer




made by horticus