Welkom, schrijf je hier in en
ontvang gratis onze nieuwsbrief
Het drinken van drie of meer koppen thee of koffie per dag verkleint de kans op diabetes type II met ongeveer veertig procent. Dat schrijven onderzoekers van het UMC Utrecht in het tijdschrift Diabetologia van december. Ze analyseerden de levensstijl van bijna 40.000 mensen gedurende tien jaar.
De onderzoekers volgden de mensen tien jaar lang na het in kaart brengen van de levensstijl. Na tien jaar hebben ruim 900 van de 40.000 gevolgde mensen diabetes type II gekregen. Het blijkt dat mensen die drie koppen thee of koffie drinken minder kans op diabetes type II hebben dan mensen die nul tot één kop drinken. Ze lopen ongeveer veertig procent minder risico de ziekte te krijgen. Veel meer dan drie koppen per dag drinken heeft geen zin, het beschermende effect wordt niet groter.
Overigens blijken thee- en koffiedrinkers zeer verschillende levensstijlen te hebben. Het drinken van veel thee gaat samen met een hogere opleiding, meer bewegen, minder alcohol drinken, minder roken en minder overgewicht. Voor stevige koffiedrinkers geldt precies het omgekeerde. Die leven over het algemeen juist ongezonder.
Waarom koffie en thee beschermen tegen diabetes is niet duidelijk. Het effect lijkt niet te danken aan effecten van caffeïne, zouten of de bloeddruk. Wel bevatten koffie en thee antioxidanten waarvan gesuggereerd wordt dat ze het ontstaan van diabetes kunnen remmen. Maar dat verband is omstreden.
verschenen op : 17-12-2009