print |5.103x gelezen

Ziek en toch naar school

Jaarlijks moeten meer dan tweeduizend jongeren tussen 6 en 18 langer dan een maand herstellen van een operatie, een ziekte of een ongeval. Daardoor kunnen ze niet naar school.

Ziekenhuisscholen
Ziekenhuisscholen en preventoria bieden onderwijs aan kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis of op medische gronden verblijven in een preventorium. Binnen de structuur van het Buitengewoon Onderwijs kaderen de ziekenhuisscholen en de preventoria binnen type 5.

Er zijn 7 basisscholen van het type 5:
• 3 verbonden aan universitaire ziekenhuizen
(Antwerpen, Gent en Leuven)
• 2 verbonden aan revalidatieklinieken
(Pulderbos en Vlezenbeek)
• 2 bij het preventorium in De Haan
(1 Franstalig en 1 Nederlandstalig)
Er zijn 4 secundaire scholen van het type 5 (opleidingsvorm 4):
• 1 bij het preventorium in De Haan
• 3 bij universitaire ziekenhuizen (Antwerpen, Gent en Leuven), als afdeling gehecht aan de basisschool type 5
In de universitaire ziekenhuizen van Antwerpen, Gent en Leuven wordt sterk geïdividualiseerd onderwijs aangeboden. In de gespecialiseerde ziekenhuizen van Pulderbos, Vlezembeek en De Haan is het voornamelijk klassikaal onderwijs. Er blijft nauwe samenwerking met de thuisschool. Het doel is de leerachterstand te beperken en een herinschakeling op school vlot te laten verlopen.

Opstellen van een individueel lesplan
Een individeel lesplan is een schematisch overzicht van de leerstof die de zieke leerling moet verwerken. Het houdt rekening met de basisdoelen die moeten behaald worden om zinvol naar een volgend jaar te kunnen gaan. Het overzicht moet duidelijk zijn zodat de leerling er grotendeels zelfstandig mee kan werken en dat externe begeleiders weten wat er moet gebeuren.

Tips
- Het weglaten van minder belangrijke leerstof zal ruimte geven om de kernleerstof wel af te krijgen.
- Een aantal vakken kunnen worden weggelaten, of eventueel vervangen worden door een korte taak.
- Met een antwoordboekje is het voor een zieke leerling gemakkelijker om zelfstandig te werken.
Ook de manier waarop de vorderingen bijgehouden worden, moet in dit lesplan beschreven zijn. Taken en toetsen zijn zinvolle evaluatiemiddelen. Geef de leerling en zijn ouders inspraak in de planning ervan. Maak ook een afspraak over de rapportering.


Meer info:
www.kuleuven.be/uzschool/p/onderwijsaanhuis.html
http://education.skynet.be/ziekenhuisschool/TOAH.htm
www.ehd.be
www.snz-antwerpen.be

zie ook artikel : Ziek en toch naar school

verschenen op : 14-09-2009

 

Meer over:   chronische ziekten     trauma ongeval     operaties     opleiding/studeren/school     kind    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print |5.103x gelezen

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub
pub