Tips voor een gezond ontbijt

Laatst bijgewerkt: January 2009 | 2 reacties

tips Een goed ontbijt staat borg voor een goede verdeling van de energie en de nodige voedingsstoffen over de dag. Zo loop je minder kans op voedingstekorten die je moe, prikkelbaar en lusteloos maken. Als je ‘s morgens niet eet, heb je bovendien de neiging om de twee andere maaltijden uit te breiden. Een zwaar middagmaal kan de concentratie in de namiddag verminderen, een overdadig avondmaal kan gemakkelijk een overschot aan calorieën leveren die in de vorm van vetreserves worden gestockeerd. Een goed ontbijt vermindert ook de drang naar snoepen in de voormiddag om zich over de appelflauwte van 11 u te helpen.
Broodmaaltijden, en het ontbijt in het bijzonder, brengen relatief het meest complexe koolhydraten (zetmeel) aan, onze meest gezonde energieleveranciers. Warme maaltijden brengen in het algemeen meer vet aan.

’s Ochtends geen honger?
• Ga je eerst wassen en aankleden voor je aan het ontbijt begint, zo word je alvast een beetje wakker
• Drink vooraf een glas water of fruitsap, zo bereid je je maag een beetje voor op de maaltijd
• Als je geen tijd hebt om te ontbijten, kan je eventueel de dag ervoor al de tafel dekken en alles klaarzetten.

Een gezond ontbijt bevat:
- een drank (water, koffie of thee)
- een graanproduct (bruin brood of volkorenbrood, ter variatie bij voorkeur niet-gesuikerde volkoren ontbijtgranen of muesli)
- een stuk vers fruit of eventueel een glas fruitsap
- een halfvol of mager melkproduct, bv. kaas, een glas melk, een kommetje yoghurt of een schaaltje plattekaas
- Een goede regel is de helft van de boterhammen te beleggen met hartig beleg (bv. kaas, ham...) en de andere helft met een beetje zoet beleg. Zoet en vetarm beleg zoals confituur, stroop en peperkoek is te verkiezen boven zoet beleg dat bovendien rijk is aan vetten zoals choco, chocolade en speculaas.
- vooral bij kinderen mag een mespuntje vetstof op de boterham niet ontbreken.


verschenen op : 30/11/2010

2 reacties

bekijk alle 2 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub