Eten tijdens de examens: Hersenvoeding

Laatst bijgewerkt: November 2016 | 12 reacties
In dit artikel
Eten tijdens de examens: Hersenvoeding

dossier "Tijdens de blokperiode hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan gezond eten. Bovendien hebben we dikwijls geen tijd of gewoon geen zin om te eten."

Deze argumenten klinken bekend in de oren maar zijn ze ook terecht? Neen. Het belang van een evenwichtige en gevarieerde voeding, ook tijdens de blok en de examens, wordt vaak onderschat. Voldoende eten is één van de basisvoorwaarden om zich goed te kunnen concentreren. Wie te weinig eet en drinkt, voelt zich slap en suf. De hersenen hebben dagelijks een gezonde portie energie nodig om optimaal te kunnen werken. Wie daarentegen schranst en de maag overlaadt, voelt zich ongemakkelijk en loom en kan zich evenmin goed concentreren. Daarnaast kan een tekort aan vitaminen en mineralen leiden tot vermoeidheid, concentratiestoornissen en prikkelbaarheid.

Zijn supplementen nodig?

video-gezond-voeding-170.png
Vitamine- en mineralensupplementen hebben alleen een gunstig effect wanneer er in het lichaam een tekort is aan deze stoffen. Wie gevarieerd eet (zie de voedingsdriehoek) en voldoende groenten en fruit neemt, heeft over het algemeen geen tekorten en zal dan ook geen baat hebben bij het gebruik van supplementen. Er bestaat voorlopig nog geen wondermiddel voor het geheugen.

zie ook artikel : De Voedingsdriehoek: de basis van elk voedingsadvies

12 Geslaagde tips

1. Neem 3 lichte maaltijden per dag en regelmatig iets lekker en licht tussendoor zoals een potje yoghurt, een stuk fruit, een vezelkoek. Op die manier blijft je energievoorziening op peil.

2. Leef je op zoet (frisdranken, snoep, koek, enz.), dan vertoont je bloedsuiker pieken en dalen waardoor je stemming snel kan wisselen en je je uiteindelijk onrustig of opgejaagd gaat voelen. Zodra je bloedsuiker te laag wordt, krijgen je hersenen onvoldoende energie wat nefast is voor je concentratie.

3. Haal je energie bij voorkeur uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, müsli of andere ontbijtgranen, havermout, aardappelen, deegwaren en rijst.

4. Groenten en fruit zijn een bron van gezondheid. In de zomer kunnen ze ook voor de nodige verfrissing zorgen in de vorm van een heerlijke salade of een gekoelde fruitsla.

zie ook artikel : Leef je uit met groenten en fruit !

zie ook artikel : Ontbijtgranen

5. Drink voldoende water (1,5 liter per dag). Het minste tekort aan vocht kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden.

zie ook artikel : Er is water en water

zie ook artikel : Water doet leven!

6. Een zware en vette maaltijd verteert trager en geeft je een loom gevoel. Idem voor vetrijke tussendoortjes zoals chocolade, chips, gebak e.d. Pas op, deze producten zijn niet verboden. Als je opkikkert van een stukje chocolade, neem dan ook een stukje chocolade. Verorber echter geen pak chocolade want dit kan je nadien slecht bekomen.

7.Is er in de buurt iemand die je graag wil helpen, maak er dan gretig gebruik van. Een fruitsalade heeft vaak meer succes dan een stuk fruit op zich; vers gemaakte met rauwkost gegarneerde boterhammen of broodjes smaken beter dan een in aller haast dicht geplooide boterham met iets ertussen; een kop yoghurt met vers gesneden fruit geeft je weer wat energie; van een ijskoele milkshake, nu eens met banaan, dan eens met rode vruchten, kikker je helemaal op; een kopje thee met iets lekker erbij verzet even je gedachten.

8. Maak van elke maaltijd een ontspanningsmoment en neem er voldoende tijd voor. Eet niet tussen je boeken.

9. Eet 's avonds niet te veel en niet te laat omdat dit tot een slechte en onrustige slaap kan leiden. Een goede nachtrust is belangrijk.

10. Vermijd alcohol overdag. Je gaat er niet helder van denken. Eén glaasje voor het slapen kan je eventueel helpen ontspannen.

11. Cafeïnerijke dranken zoals koffie, coladranken en allerhande "energy"-drinks zijn gegeerd tijdens de blok omdat ze cafeïne bevatten. Cafeïne verhoogt de waakzaamheid waardoor je beter en langer kan studeren. Je wordt er echter niet slimmer van.
De keerzijde van de medaille is dat cafeïne verslavend werkt. Je hebt er steeds meer van nodig voor hetzelfde effect en zodra er geen cafeïne meer beschikbaar is, gaan je prestaties er al snel onder lijden. Te veel koffie is bovendien niet goed voor de gezondheid. Overmatig gebruik kan leiden tot rusteloosheid, slapeloosheid en hartkloppingen.

12. Wat de cola- en andere cafeïnehoudende dranken betreft, zij bevatten over het algemeen ook veel suiker. Gebruik koffie en andere caffeïnebevattende dranken steeds met mate (4 koppen per dag). Zo vermijd je dat de eventuele nadelen groter worden dan de voordelen.
Stop ook 's avonds met het drinken van koffie. Een goede nachtrust is essentieel voor wie de volgende dag, dagen en weken nog flink moet studeren.

13. Thee, die veel minder cafeïne bevat, zou eveneens de stemming en de concentratie verbeteren. Een kopje thee meer kan over het algemeen minder kwaad dan te veel koffie. Een wolkje melk in de thee zou het gunstige effect bovendien nog versterken.

Succes!

zie ook artikel : Gezond studeren

zie ook artikel : Gezond eten om te slagen.

bron: Nice- www.nice-info.be


verschenen op : 05/12/2016

12 reacties

Supplementen

door anoniem, 5 December 2016 om 09:34

beste, wil even weten hoe jullie dit kunnen we hebben maar 255 tekens om te typen en jullie schrijven zoveel meer, hoe doen jullie dit? Alvast bedankt voor de tip!

Hersenvoeding

door vito, 9 January 2015 om 01:14

je moet vooral trage suikers hebben - omega3 vitamina b12 - magnesium - L-carnitine helpt ook, helpt ineens tegen vet blauwe bessen, appels van fruit graan producten zijn niet goed, maakt je dik en suf en is niet zo gezond als ze beweren.

suplementen

door Animus, 13 June 2005 om 22:02

ik ben het niet helemaal met jullie eens er is bijvoorbeeld aangetoond dat er in de westerse wereld veel te weinig omega 3 en 6 vetzuren worden geconsumeert onverzadigde vetzuren die o.a. in vette vis zitten

Supplementen

door Wim, 3 January 2005 om 05:01

Veel voedingssupplementen zijn waardeloos, behalve voor de verkopers ervan. Een gezonde, evenwichtige voeding hoeft geen supplementen. Onze voeding is verarmd doordat we zo rijk zijn aan keuze. Als je er de voorkeur aan geeft aardbeien in december te eten, dan moet je toch wel verwachten dat deze heel wat minder zullen zijn dan in 't seizoen. En voor de supplementenfreaks: Mg wordt helemaal niet opgenomen in de vorm dat het in supplementen zit. Hetzelfde geldt voor de meeste vitamines en mineralen. Ons lichaam heeft zich in miljoenen jaren evolutie aangepast aan wat de natuur biedt. En dan gaat zo'n prullebedrijfje als Herbalife even de natuur verbeteren? En voor de sportdokters die erin geloven: ofwel is 't doping, ofwel werkt het niet. Je gaat dat toch niet kunnen meten met/zonder, want je hebt maar één proefkonijn en die wil zelfs niet meewerken...

Voedingssupplementen

door Jan Pieterman, 27 December 2004 om 14:50

Hallo, De slimste move die je kan doen is alles vergeten wat er ooit is gezegd door de uitermate goed verdienende "kwakzalvers en dietisten" die als papagaaien fungeren van hun leermeesters, ook hier deze "gezonheidssite". De kletspraat uit het hier gepubliceerde als zouden vitamines en mineralen geen invloed uitoefenen op sporters en niet-sporters kan heel simpel met vele voorbeelden en gedegen officiele dubbelblind onderzoeken worden ontkracht. Zoek in boeken die handelen over vitamines & mineralen waarin uitgebreid wordt beschreven en verwijzen naar welke onderzoeken de beweringen bevestigen. MAGNESIUM bevorderd de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Deze op hun beurt leveren de benodigde (o.a.)zuurstof op de juiste plaatsen af. Of dacht je nou echt dat een mens zonder MAGNESIUM supplementen de TOUR DE FRANCE kan volbrengen? Of dacht je nou werkelijk dat de specialisten uit hun nek kletsen als ze beweren dat mensen met hartfalen er goed aan doen extra magnesiunm in te nemen. Een paar interssante boeken over vitamines en mineralen zijn geschreven door Atkins en ik dacht mij te herinneren Couvée. Succes met je eigen weg naar een gezond en sportief leven. Jan Pieterman

bekijk alle 12 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub