print 1 reactie |17.118x gelezen

Is het dagelijks eitje gezond of ongezond?

Heel lang bestond het idee dat veel eieren eten slecht zou zijn voor het cholesterolgehalte en dus het risico op hart- en vaatziekten zou verhogen. In haar voedingsaanbevelingen raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om niet meer dan 300 mg cholesterol per dag in te nemen. Het wit van een ei is vrij van cholesterol, de eidooier bevat echter gemiddeld 200 mg cholestrol. Met één eitje zitten we dus bijna aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid cholesterol, los van andere cholesterolhoudende voedingsmiddleen (vlees, vis, melk, kaas, koekjes, gebak, ...).
Maar zo eenvoudig is het niet. Het vet dat in de eidooier voorkomt is voor meer dan de helft onverzadigd vet. En dat vet werkt juist cholesterolverlagend. Alleszins blijkt het cholesterol dat in eieren voorkomt minder invloed te hebben op het verhogen van het cholesterolgehalte in het lichaam, dan verzadigd vet. Als eieren het risico op hart- en vaatziekten al zouden verhogen, dan is dat negatieve effect in elk geval beperkt, en bijvoorbeeld minder dan bv. het effect van zwaarlijvigheid. Vandaar dat de Britse Food Standards Agency (FSA) vandaag zegt dat iemand die gevarieerd eet, niet speciaal op zijn eierconsumptie hoeft te letten. Zij die hun cholesterolniveau moeten verlagen, moeten in de eerste plaats de consumptie van verzadigde (dit zijn hoofdzakelijk dierlijke) vetten verminderen.

Moraal van het verhaal: Dagelijks een eitje eten is misschien te veel van het goede, maar twee à drie eieren per week is voor een volwassene geen enkel probleem. Eieren maken trouwens deel uit van de voedingsdriehoek en behoren tot de groep vlees, vis, eieren en vervangproducten die in hoeveelheden van 75 tot 100 gram per dag bijdragen tot een goede voeding. Eén ei weegt gemiddeld tussen de 60 en de 70 g. Van ei word je niet dik. Een gemiddeld gekookt ei bevat maar ongeveer 90 kcal. Een gekookt eitje is beter dan een gebakken ei, omdat het minder (verzadigd) vet bevat.
Eieren bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. Ze zijn een bron van biologische hoogwaardige eiwitten. Uit 100 g eiwit van een kippenei kan 96 g lichaamseigen eiwit worden gevormd in het menselijk lichaam. Eieren leveren waardevolle vitamines van het B-complex (o.m. foliumzuur, B2 en B12) en vitamine A, D en E. Eieren zijn ten slotte een goede bron van de mineralen fosfor, kalium, natrium en ijzer.

verschenen op : 30-11-2010

 

Meer over:   vaataandoeningen     overgewicht     modediëten     gezonde voeding     cholesterol     ei- en zuivelproducten    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print 1 reactie |17.118x gelezen

Reacties

te veel eieren

door anoniem , 30 juni 2008 om 11:06

mijn vraag mijn vriend eet soms bijna 6 a 8 dozen eieren in 1 maand voor het aankomen voor bodybuilder standaard, is er daar gevolgen voor en wat voor gevolgen? ...

lees verder »

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub
pub