print |42.661x gelezen

Goed fietszadel voorkomt zadelpijn

Wie geregeld fietst, weet hoe belangrijk een goed fietszadel is om een pijnlijk achterwerk en soms zelfs (tijdelijke) plasklachten en erectiestoornissen te vermijden.
Een goed zadel heeft een voldoende breed draagvlak, is lang genoeg, is aan de voorkant smaller en geeft het bekken een comfortabele positie.

Breedte
Zadels bestaan in verschillende breedtematen en zijn soms zelfs in de breedte verstelbaar. De passende breedte van een fietszadel wordt bepaald door de breedte tussen de zitbeenknobbels en de fietshouding.
Een zadel moet het lichaam op de juiste plaats (de zitbotjes) ondersteunen. Bij vrouwen staan die zitbotjes iets verder uit elkaar dan bij mannen. Bij mannen is er meestal sprake van een afstand tussen circa 9 tot 14 cm, terwijl vrouwen met een afstand tussen de 11 en 15 cm bredere bekkens hebben. Vrouwen zijn daarom meestal gebaat bij bredere zadels, met een korte en smalle neus, anders ontstaan er wrijvingsklachten bij de dijen en de schaamstreek. Een te smal zitoppervlak betekent extra druk en een verminderde doorbloeding. Tegenwoordig kan u in gespecialiseerde winkels uw individuele zadelbreedte laten opmeten.
Daarnaast speelt ook de fietshouding een belangrijke rol. Hoe verder voorovergebogen, hoe smaller het zadel moet zijn om te voorkomen dat de benen er tegenaan schuren. Op een mountainbike en een racefiets zit de fietser doorgaans voorovergebogen en liggen de drukpunten van het zitvlak vooraan op het zadel. Daarom zit op koersfietsen, mountainbikes en hybrides altijd een lang, smal model. Om het energieverlies zo klein mogelijk te houden, is de vering van het zadel minimaal. Op een mountainbike is een wat breder zadel prettiger, omdat veel fietsers in het terrein nog wel eens rechtop gaan zitten.
Toerfiets- en stadsfietszadels zijn doorgaans korter en breder, en meestal voorzien van veringen. Bij de vering is keus uit spiraalveren en - in toenemende mate - rubber/elastomeer blokken. Deze blokken zijn in verschillende hardheden te koop, zodat de vering naar behoefte is aan te passen. Daarnaast zijn er eenvoudige zadels met matrasvering (trekveren onder het dek). Zogenaamde zweefzadels hebben een zeer soepele vering en een breed zitvlak. Ze komen veel voor op snorfietsen. Het veercomfort is bijzonder groot, maar op een fiets zijn ze eigenlijk alleen geschikt voor korte ritten.
Een zadel loopt meestal in een punt uit, zodat het niet tegen de benen schuurt. Die punt zorgt er voor dat het lichaam de fiets in balans kan houden. Zadels zonder punt die bedoeld zijn om de druk op de genitaliën te verminderen, of zoals de ouderwetse ‘rokzadels’ die er moesten voor zorgen dat dames kunnen fietsen zonder de rok te kreuken, worden minder comfortabel gevonden omwille van de verminderde stabiliteit en stuurvaardigheid.
Het doel van uitgesneden of gespleten fietszadels is om de druk op de genitale zone te verminderen. Het materiaal is op die plaats uitgesneden. Het bekken kantelt ook lichtjes naar voor, wat de lage rugbelasting vermindert. Het kleinere steunvlak kan op den duur wel irritatie veroorzaken. Ook worden deze zadels door sommige mensen als minder comfortabel of minder stabiel ervaren.
Er bestaan tegenwoordig ook allerlei andere vormen, zoals bv. zadels met een achterzijde als een wig, met een uitsparing aan de achterkant waardoor minder bloedvaten zouden worden afgekneld.

Materialen
Zadels worden van leer of van kunststof gemaakt. Beide materialen hebben voor- en nadelen.
Een lederen zadel vormt zich na een inrijperiode naar het zitvlak, en wordt meestal als zeer comfortabel ervaren. Leer ademt en absorbeert vocht(transpiratie) ook zeer goed. Veel fietsliefhebbers zweren dan ook bij een klassiek (hard) lederen zadel. Nadeel is de lange inrijtijd (100 à 150 km), het onderhoud, en het feit dat het niet tegen water kan.
Een kunststof zadel is goedkoop en minder gevoelig voor vocht, maar biedt een matig zitcomfort en scheurt snel. Bovendien absorbeert het weinig vocht waardoor het op lange ritten erg broeierig kan worden. Een kunststof frame met een leren overtrek is dan een betere keus. Meestal zijn deze zadels voorzien van een tussenlaag van schuimrubber of gel.
Gelzadels zijn de afgelopen jaren erg populair geworden. Ze voelen comfortabel zacht aan en de gel neemt tijdens het fietsen de vorm van het zitvlak aan waardoor een betere zitdrukverdeling ontstaat. Mogelijke nadelen zijn dat ze bij warm weerkunnen broeien en dat ze dikwijls te zacht zijn. Bij modernere uitvoeringen wordt de gel daarom alleen aangebracht op de strategische plaatsen: bij tourfietsen op de plaatsen waar de zitbeenderen rusten, sportievere zadels hebben alleen gel ter hoogte van de edele delen.

zie ook artikel : Tips tegen zadelpijn

zie ook artikel : Hoe hoog moet een fietszadel staan?

verschenen op : 13-05-2008

 

Meer over:   seksuele problemen man     ziekten mannelijke urinewegen     sportletsels     fietsen     sporters     ergonomie    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print |42.661x gelezen

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub
pub