Een maaltijd overslaan is niet goed voor de lijn

Laatst bijgewerkt: januari 2008

tips Een maaltijd overslaan om te vermageren, is geen goed idee. Integendeel, dit kan resulteren in een niet gecontroleerd hongergevoel dat dan gecompenseerd wordt door allerlei vaak ongezonde tussendoortjes (met veel vet en/of suiker) waardoor u misschien bij de volgende maaltijd geen honger hebt en u in een vicieuze cirkel dreigt te belanden.
Wanneer u geregeld een maaltijd overslaat, bestaat ook het gevaar dat uw stofwisseling zich daarop afstelt. Als het lichaam te lang geen voeding krijgt zal het een signaal afgeven waardoor de stofwisseling afneemt om de aanwezige vetcellen in het lichaam op te slaan als reserve. Een maaltijd overslaan zorgt er dus voor dat u het vet dat u al hebt niet zult kwijtraken en uw volgende maaltijd zal automatisch worden opgeslagen als vetreserve... Zo dreigt u alleen maar zwaarder te worden. Wanneer u daarentegen regelmatig eet, zal uw stofwisseling toenemen waardoor het vetverbrandingsproces wordt versneld en het reeds opgeslagen vet ook aangesproken wordt.
Sla zeker het ontbijt niet over. Na een lange nachtrust moet de lege maag worden gevuld, anders beschikken we niet over de nodige energie om de voormiddag goed door te komen. Het ontbijt levert naast energie ook een aantal essentiële voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Diëtisten stellen dat het ontbijt 20 tot zelfs 25 % van de dagelijkse energiebehoefte zou moeten leveren. Het is vooral een maaltijd die rijk is aan koolhydraten, hetgeen een positieve invloed heeft op de energieverdeling over de hele dag. Op die manier kan het aandeel van de vetten beter onder controle worden gehouden.


verschenen op : 30/11/2010

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub