Maaltijdvervangers: wondermiddeltjes om af te vallen?

Laatst bijgewerkt: February 2017 | 2 reacties

dossier Tot de maaltijdvervangers behoren bepaalde kant-en-klare drankjes, graanrepen en oplospoedertjes. Hun samenstelling en etikettering moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld tussen 200 en 400 kcal aanbrengen, voor de macro- en micronutriënten aan de wettelijk aangegeven gehaltes voldoen en de vermelding “maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing” dragen.

Pro’s en contra’s

123m-dieet-maaltijdverv-poeder-02-17.jpg
Maaltijdvervangers zijn handige compacte producten die vrij te verkrijgen zijn in onder meer apotheken, fitnesscentra, warenhuizen maar ook via paramedici en het internet. Hét wondermiddel voor wat kilo’s te veel? Neen, want er zijn ook nadelen. Ze zijn duur, geven je een minder voldaan gevoel, je moet ze weinig of niet kauwen en je gaat er niet samen met anderen gezellig voor aan tafel zitten.

Geen gemakkelijke oplossing

In welbepaalde gevallen kunnen maaltijdvervangers een goede hulp zijn in de strijd tegen overgewicht. Om op lange termijn het gewichtsverlies te kunnen handhaven moet er echter veel meer gebeuren. Het mag niet de bedoeling zijn om lange tijd maaltijdvervangers te gebruiken. Geleidelijk aan moet hun gebruik worden afgebouwd en moet men weer kunnen terugvallen op de gewone voeding. Wie dan niet heeft geleerd om zijn leef- en voedingsgewoonten in gezonde zin aan te passen, zal snel weer zijn oorspronkelijke gewicht bereiken of dit mogelijk zelfs overschrijden. Alle inspanningen zijn dan een maat voor niets geweest.

Voorwaarden

Maaltijdvervangers kunnen handige hulpmiddelen zijn maar mogen geenszins worden beschouwd als gemakkelijke oplossingen of als excuus om tijdens de andere maaltijden of tussendoor te kunnen blijven schranzen. Om succesvol te zijn moeten zij worden ingebouwd in een gezond voedingsplan. Als één of twee maaltijden per dag worden vervangen door maaltijdvervangers moeten de andere maaltijden en eventuele tussendoortjes evenwichtig en gevarieerd worden samengesteld. Dat betekent onder meer veel groenten en fruit eten en kiezen voor volkoren producten en magere melk en melkproducten. Het gebruik van maaltijdvervangers gebeurt ten slotte best onder begeleiding van een arts of diëtist. Op eigen houtje experimenteren is niet aangewezen.

bron: Nice- www.nice-info.be


verschenen op : 16/03/2017

2 reacties

Maaltijdvervangers: wondermiddeltjes om af te vallen?

door narcis, 2 May 2013 om 13:14

Je kunt die dingen,blijven eten,totdat na 'n tijdje af gaat vallen,nee,ik geloof bar weinig van,ik neem s'morgens 2 br boterhammen en 1 ontbijtkoek,glas melk,fruit,probeer te bewegen,sávonds groente,aard,stukje vlees(kip)toetje,magere yoghurt,en tv thee.

gezond gewicht

door lilianedevooght@yahoo.com, 4 December 2008 om 19:31

Inderdaad, een wondermiddel bestaat niet, wel reageert je lichaam op de voeding dat het krijgt ! De vervangende maaltijd is niet duur (bevat 52 voedingsstoffen die we alledaags nodig hebben om optimaal te functioneren)dat vinden we niet in onze dagelijkse voeding. Wij helpen mensen naar een preventieve en gezondere levensstijl met onze voeding die eveneens cholesterolverlagend werkt en samengesteld door wereldvermaarde dokters. Het bedrijf mag ik misschien niet melden maar info kan je krijgen via mijn emailadres.

bekijk alle 2 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub