Tips tegen winden laten

Laatst bijgewerkt: March 2012
erwten-groot.jpg

tips Een volwassene produceert dagelijks gemiddeld zowat 600 ml gas dat beetje bij beetje en dus onopgemerkt ontsnapt. Bij sommige mensen kan de gasproductie oplopen tot 2000 ml. Een wind ontstaat wanneer door de bewegingen van de darm een grotere gasbel ontsnapt.
De belangrijkste gassen zijn waterstof en CO2 en in mindere mate methaan. Al deze gassen zijn echter reukloos. De slechte geur wordt veroorzaakt door bepaalde zwavelverbindingen die in zeer beperkte mate worden gevormd.
De hoeveelheid gas die in de darmen wordt gevormd is vooral afhankelijk van de voeding. De gassen ontstaan door gisting van bepaalde voedingsbestanddelen, vooral koolhydraten (suikers en zetmeel), onder invloed van bacteriën die van nature in de dikke darm aanwezig zijn.
Vooral bepaalde groenten zoals uien, bonen, prei, koolsoorten en schorseneer, die relatief veel niet-verteerbare koolhydraten bevatten, kunnen aanleiding geven tot overdreven winderigheid of flatulentie zoals dat met een ingewikkeld woord heet. Mensen die lijden aan een lactasetekort waardoor ze de suiker die aanwezig is in melkproducten (lactose) slecht verteren, kunnen ook last hebben van flatulentie. Ook mensen die lijden aan een of andere ziekte waardoor koolhydraten moeilijker worden opgenomen (bv. coeliakie), of mensen die lijden aan spijsverteringsproblemen zoals spastisch colon, kunnen geplaagd worden door flatulentie.
Het is moeilijk om precies te zeggen wanneer er sprake is van overdreven gasvorming omdat er niet echt betrouwbare technieken bestaan om dat te meten. Maar doorgaans wordt aangenomen dat meer dan twintig windjes per dag overdreven is.
In de zeldzame gevallen dat een onderliggende ziekte verantwoordelijk is voor de flatulentie (zoals coeliakie of spastisch colon) moet uiteraard die aandoening worden aangepakt. Wanneer de flatulentie gepaard gaat met andere klachten zoals diarree of vermagering, dan is er wellicht meer aan de hand.
Meestal zal het volstaan om de voedingsgewoonten aan te passen en de consumptie van moeilijk of niet-verteerbare koolhydraten te verminderen. Denk dan aan de reeds genoemde groenten, maar eventueel ook aan lactose wanneer de klachten optreden na het drinken van melkproducten. Let ook op de consumptie van verborgen suikers (zoals fructose) of kunstmatige zoetstoffen (zoals sorbitol en mannitol) in allerlei dranken (bv. druivesap, appelsap) en snoepjes (kauwgom!).
Er bestaan geen geneesmiddelen waarvan bewezen is dat ze werkzaam zijn tegen flatulentie.

zie ook artikel : Coeliakie en dermatitis herpetiformis (coeliakie van de huid)

zie ook artikel : Prikkelbare darm (PDS) of Irritable Bowel Syndrome (IBS)


verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 07/03/2012
pub