contactformulier contacteer ons  |  als startpagina instellen  |  gezonde E-CARDS  |  A A A A  
http://www.rodekruis.be/NL/   
  

       je bent hier : home gezond leven


gezond leven
voeding
     vitamines, supplementen
     voedselveiligheid
     gezond gewicht
     gezond eten
     vegetarisch
     dieten/dieetleer
     functionele voeding
     baby- en kindervoeding
lichaamsverzorging
     huid en haar
     mondverzorging
relaties
seksualiteit
     vruchtbaarheid
     anticonceptie
opvoeding
sport en fitness
reizen
werkplek
leefmilieu
     wonen en gezondheid
     huis en tuin
geestelijke gezondheid
vitaliteit


actueel    (overzichtslijst) Share/Bookmark
  Soja tegen overgewicht

Het gebruik tweemaal per dag van vloeibare maaltijdvervangers op basis van soja is even effectief als intensieve gedragstherapie en misschien efficiënter dan geneesmiddelen om af te vallen, zo blijkt uit onderzoek aan de Universiteit van Kentucky (USA). Het heeft ook een gunstig effect op het cholesterolgehalte.
De studie vergeleek het effect van een vloeibaar soyaproduct met een andere maaltijdvervanger op basis van melk gedurende 12 weken bij twee groepen van 30 te zware en obese mannen en vrouwen. De soyagroep kreeg dagelijks vijf porties van het soyaproduct, in combinatie met fruit en groenten. De melkgroep kreeg 2 porties, aangevuld met groenten en fruit.
In beide groepen werd gewichtsverlies vastgesteld van gemiddeld 8,5%. In de soyagroep werd bovendien een vermindering van het LDL-cholesterol (de zg. slechte cholesterol) vastgesteld en een verbetering van het triglyceridengehalte in het bloed.

       zie ook artikel : Een succesvol dieet
       zie ook rubriek : eet- en gewichtsproblemen


méér gezondheidsnieuws (overzichtslijst)

   Menstruatie uitstellen geen probleem voor gezondheid
   Besnijdenis voorkomt Aids
   Bijna helft voedingsclaims onjuist
   Mazelenepidemie in Frankrijk
   Zwem alleen in water dat wordt gecontroleerd
   Coeliakie-genen boden eeuwenlang bescherming tegen infecties
   Pelgrimstocht verbetert cholesterol
   Geen andropauze bij mannen
   Thee en koffie verlagen kans op hartziekte
   Nutella: binnenkort gelabeld als ongezond


verstuur dit artikel Verstuur dit artikel naar een kennis
printversie van dit artikel Druk dit artikel af
verschenen op : 30-08-2005  |   bijgewerkt op : 09-11-2005
TERUG   |   HOME  |   contacteer ons

nieuwsbrief
schrijf je gratis in!





archief nieuwsbrieven
uitschrijven of aanpassen







uw reacties op dit artikel
reageer op dit artikel
www.gezondheid.be

De gezondheidssite voor Vlaanderen met kwalitatieve en nuttige informatie over alle gezondheidsaspecten.
© 2000 - 2010  Gezondheid NV Niets uit deze webpagina mag op enigerlei wijze worden gekopieerd of vermenigvuldigd zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van gezondheid nv
disclaimer




made by horticus