Over afslanken: Een leven lang slank zonder dieet

Laatst bijgewerkt: May 2005 | 13 reacties
een-leven-slank-zonder-dieet.jpg

boeken/interviews Om de kunst van het afslanken te begrijpen zodat je slank blijft voor de rest van je leven door een gezonde levensstijl

Het basisprincipe in Kimpens cursus en boek is inzicht. Ze geeft geen lijstjes van voedingsmiddelen, geen recepten, geen aanbevolen hoeveelheden. Ze wil dat mensen zelf nadenken en de verantwoordelijkheid voor hun lichaam en conditie opnemen. ,,En als ze eenmaal begrijpen hoe het lichaam werkt en hoe ze het kunnen beïnvloeden, dan zijn ze goed op weg om die gezondere levensstijl de rest van hun leven vol te houden, zonder hulp van buitenaf. Slank en vitaal zijn is een keuze. Je moet zelf beslissen wat je daarvoor wil doen. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Nee, ik ben niet streng, de natuur is streng.''

De krant De Standaard legde Sonja Kimpen een aantal stellingen en volkswijsheden voor.

1. Diëten is een goede, zo niet de beste, manier om af te vallen.

Kimpen: Niet waar. Althans, toch niet om blijvend af te vallen. De eerste of de tweede keer dat je een dieet volgt, zul je inderdaad snel gewicht verliezen. Maar zodra je weer overschakelt op je normale voedingspatroon, kom je even snel weer bij -- dat is het bekende jojo-effect. In de reclame voor wonderdiëten, bijvoorbeeld op covers van boeken en vrouwenbladen, gaat het altijd over ,,zoveel kilo's in zoveel weken'', maar heb jij ooit al ergens gelezen ,,en voor altijd''? Dat maakt het ook erg moeilijk om diëten zoals Atkins aan te vallen: het werkt namelijk, alleen niet voor lang.

Op langere termijn is diëten nefast. Geen enkel dieet vertelt je welk soort weefsel je verliest. En neem het van mij aan: het is niet het vetweefsel dat wordt aangepakt. Je verliest water en je verliest spieren. Na twee weken word je chagrijnig omdat je gedehydrateerd raakt en/of koolhydraten tekort hebt. En na je dieet kom je sneller bij dan voordien: als je minder spierweefsel hebt, vertraagt je stofwisseling en kom je dus sneller aan. Vele mensen gaan dan opnieuw op dieet, raken verstrikt in een vicieuze cirkel en worden uiteindelijk alsmaar dikker. Vandaar dat na vijftig jaar dieetcultuur overgewicht een maatschappelijk probleem geworden is. En dat veel mensen klagen dat ze bijna niets eten en toch niet afvallen: hun lichaam weet niet meer hoe het voedsel moet verbranden.

Als je er even over nadenkt, zie je meteen hoe absurd het is om snel te willen afvallen. Je verandert toch ook niet in een maand tijd van een ranke den in een tonnetje? Aankomen is geen snel en rechtlijnig proces, en afslanken is dat evenmin. Het is kwestie van op langere termijn te denken.

2. Af en toe een maaltijd overslaan, helpt je gewicht op peil te houden.

Kimpen: Niet waar. Wie energiek door het leven wil gaan, moet vijf keer per dag eten. Ontbijt, lunch, avondmaal, een tussendoortje in de voormiddag en eentje in de namiddag. Het is de enige manier om je stofwisseling aan de gang te houden.

Een groot probleem is dat we het gewend geraakt zijn om de hele dag door te eten. Overal zie je eten, overal kun je met een minimum aan moeite aan eten geraken. Zeker wie na het avondmaal nog de hele avond knabbelt en drinkt, belast zijn lichaam buitensporig. Je ingewanden hebben tien tot twaalf uur rust nodig om hun werk naar behoren te kunnen doen. Ze moeten niet alleen je eten verteren, ze moeten ook je lichaam zuiveren. De lever bijvoorbeeld werkt 's nachts optimaal. Als je altijd moe bent, is er veel kans dat je je lichaam niet voldoende tijd geeft om te ontgiften. Bovendien is onze biologische klok zo ingesteld, dat het lichaam tegen de avond aan minder makkelijk voedsel verteert.

Een ander nadeel van 's avonds laat nog eten, is dat je geen zin hebt om te ontbijten, terwijl het ontbijt net de start is van een evenwichtige energie-opbouw voor de dag. Zonder ontbijt krijg je halverwege de voormiddag een energiedip, die je tegengaat met een vaak zoete snack, die op zijn beurt je bloedsuikerspiegel onnatuurlijk omhoog duwt, waarop je lichaam er weer alles aan doet om de suiker te neutraliseren, waardoor je weer een dip krijgt. Enfin, je bent meteen vertrokken voor een hoogst onproductieve strijd met de natuurlijke gang van zaken in je lichaam.

Je kunt jezelf in een tot twee weken tijd afleren om 's avonds nog te eten. Gewoon even trainen, en je zal je zo goed voelen dat het je geen moeite meer zal kosten. Je wordt werkelijk een ander mens, je zal je 's morgens nooit nog moe voelen.

3. Wie sport, valt automatisch af.
Kimpen: Dat is helaas niet waar. Kijk maar naar mijn geschiedenis: ik studeerde lichamelijke opvoeding. Ik deed niet anders dan bewegen. Turnen en dansen waren mijn grote passies. En toch was mijn bijnaam ,,het vierkant blokske''. Ik heb tot mijn zeventwintigste ongeveer alle mogelijke, en vooral onmogelijke diëten geprobeerd.

Er is maar één manier om blijvend af te vallen, en dat is de juiste vormen van beweging combineren met een bewuste voeding. Ideaal is het wanneer je aan je algemene conditie werkt, en dus hart en longen traint, én aan krachttraining doet. Het excuus dat ik het vaakst hoor, is: ik heb geen tijd om te sporten. Wel, zelfs twee uur per week -- een uur conditie- en een uur krachttraining -- maakt al een wereld van verschil.

Het is ook een misvatting dat je hard moet sporten om af te vallen. Bij een matige inspanning verbrand je verhoudingsgewijs zelfs meer vet dan bij een intense inspanning. In elk geval moet je eerst je conditie opbouwen om vet te kunnen verbranden: je lichaam moet leren om enzymen aan te maken die het helpen om vet te verbranden. Als je zonder basisconditie plots heel hard gaat rennen, verbrand je amper tien procent vet. Beweeg je verstandig, dat wil zeggen: aangepast aan je lichaam en conditie, dan kun je tot zestig procent vet verbranden tijdens een training.

4. Elk lichaam heeft een ,,natuurlijk gewicht''. Het heeft geen zin om je daartegen te verzetten.

Kimpen: Tja, als dat het geval was, zou ik nog altijd ,,het vierkant blokske'' zijn. Het is wel zo dat je lichaam aan een bepaald gewicht gewend geraakt -- zoals aan zovele dingen. Als je probeert om af te vallen, probeert je lichaam in eerste instantie om zijn gewicht te houden. Wanneer je daadwerkelijk wat afgevallen bent, zal je lichaam je een tijdje koude- en hongersignalen sturen, om je er zo toe aan te zetten meer te eten ter compensatie. Het is een kwestie van even aan het nieuwe evenwicht te wennen.

5. Wie van nature een lage stofwisseling heeft, is gedoemd om mollig of dik te worden.

Kimpen: Het is waar dat de snelheid van je stofwisseling voor een groot deel bepaald wordt door factoren waar je geen invloed op hebt: geslacht, lichaamstype, leeftijd. Maar amper één procent van de dikke mensen heeft van nature een extreem lage stofwisseling. Wie door diëten en/of ongezond eten zijn spiermassa geleidelijk aan vervangen heeft door vet, kampt natuurlijk wel met een erg lage stofwisseling. Maar door goed en geregeld te eten en te bewegen, kun je je stofwisseling ook weer versnellen.

6. Chocolade is goed voor je humeur.

Kimpen: Dat klopt voor een deel. Als je chocolade eet, maak je serotonine aan, een natuurlijk antidepressivum zeg maar. Eten dient vaak als een onmiddellijke bron van troost. Het probleem is dat je lichaam daar heel snel aan gewend raakt, zodat je op den duur bij elk dipje naar chocolade verlangt. We raken snel verslaafd. Van onze hang naar verslaving kun je gelukkig ook een handlanger maken: als je snel slechte gewoontes kunt trainen, kun je even snel goede gewoontes trainen. En bewegen zorgt bijvoorbeeld ook voor de aanmaak van serotonine.

7. Roken houdt je slank.

Kimpen: Dat is helaas ten dele waar. Het is ook de reden waarom veel jonge meisjes beginnen te roken. Roken verhoogt de stofwisseling. Al die gifstoffen afvoeren kost namelijk energie. En roken onderdrukt het hongergevoel. Maar ook hier treedt na een tijdje gewenning op. Je stofwisseling stabiliseert, je hongergevoel wordt toch weer sterker, of je gaat gewoon meer eten. En uiteindelijk ben je een dikke roker.

8. Dikke mensen eten te veel vet.

Kimpen: Dat stadium zijn we al lang voorbij. Alle mensen die mij om advies komen vragen, weten al dat ze moeten oppassen met boter, gefrituurd voedsel, vet vlees, kaas. Er heerst tegenwoordig zelfs een vetfobie. Vele mensen eten te weinig (goede) vetten, zoals avocado's, olijfolie, vette vis. Ze krijgen last van gemoedswisselingen, je ziet het aan hun droge huid.

Tegenwoordig worden mensen dik van koolhydraten, van granenkoeken, cornflakes, zogenaamd gezonde dingen waar vaak toch veel suiker in zit. En natuurlijk kun je zelfs van gezonde voeding dik worden, als je de hele dag zonder nadenken van alles in je mond stopt.

9. Koffie, thee, lightversies van frisdranken bevatten geen calorieën. Je mag er dus van drinken zoveel je wil.

Kimpen: Je zult er inderdaad niet meteen dikker van worden -- hoewel je bij de light frisdranken moet opletten voor zoetverslaving. Maar als het je niet alleen om je slanke lijn maar ook om je energiepeil te doen is, moet je het gebruik ervan beperken. Deze dranken zetten je lichaam aan het werk zonder dat ze essentiële voedingsstoffen leveren, dus vormen ze een belasting. Zelfs kruidenthee vormt in die zin een belasting, als je hem drinkt op een moment dat je hem niet nodig hebt. Dan drink je veel beter water, het liefst minstens twee liter per dag.

10. Het is beter één keer per week flink te zondigen dan je elke dag een klein beetje te laten gaan.

Kimpen: Er bestaan inderdaad veel slanke mensen die tijdens de week letten op wat ze eten en drinken en zich in het weekend laten gaan. Je kunt op die manier slank blijven, maar alweer: als het je om je vitaliteit te doen is, dan drink je ook op vrijdagavond geen veertien pinten, want dat is in elk geval een aanval op je lever. Je bent in geen geval fit de dag nadien.

Je moet jezelf natuurlijk af en toe iets gunnen. Mensen die naar een feest gaan met het idee dat ze zullen ,,zondigen'', hebben een probleem. Extremisten zijn nooit goed gezelschap. Je wordt niet plots dik van de feestdagen, zelfs niet als de weegschaal een keertje twee kilo meer aangeeft (een tip: weeg je niet na een feest, dat heeft geen zin). Geniet ervan, maar probeer wel de valkuil van het schransen te vermijden. Als je elke keer naar een feest gaat met het idee dat het je laatste copieuze maal of laatste glas alcohol zal zijn, ga je al snel veel te veel eten, waardoor je je de dag nadien uitgeblust voelt en misschien gaat eten om dat gevoel te compenseren.


Uit de krant de standaard

Sonja Kimpen - Een leven lang slank zonder dieet , Standaard Uitgeverij/Het Spectrum - ISBN : 9071206351 - ,31/05/2005 , 328 blz., 19,95 euro.


verschenen op : 25/05/2005 , bijgewerkt op 24/05/2005

13 reacties

Over afslanken: Een leven lang slank zonder dieet

door anoniem, 1 April 2015 om 19:39

hallo ,ook ik wil vermageren ,maar weet niet goed te beginnen ,en wil er ook niet voor betalen .Enkele tips zouden welkom zijn .Vb: een basis of enkele menu's .Wie wil mij raad geven

Nieuw: kookboek van Sonja Kimpen!

door anoniem, 20 May 2007 om 16:28

Voor wie best wat inspiratie kan gebruiken om lekker te koken en toch gezond, slank en fit te blijven...Op 8 juni 2007 ligt het eerste kookboek van Sonja Kimpen in de boekhandel! Dus na de visie en inzichten, nu ook de recepten! Misschien topic voor een nieuw onderwerp op dit forum!

Artikel Sonja Kimpen

door Luigi, 12 February 2006 om 11:58

Hoi iedereen, bestuur VVVD, Ik vind het artikel van Sonja zeer goed; het sluit aan met wat ik zelf ervaren en geleerd heb van ervaren en opgeleidde experten. Ik ben tijdens mijn zoektocht naar gezondheid ook langs geweest bij leden van het VVVD. Achteraf heb ik toch moeten vaststellen dat hun adviezen in mijn specifiek geval achterhaald waren. Ik wil hier natuurlijk niet veralgemenen. Ik zou het volgende echter willen richten aan het bestuur VVVD. Men heeft het zover gekregen om duidelijke gezondheidswaarschuwingen op rookwaren te verplichten. Er zijn ook voedingsmiddelen die evenzeer enstige ziektes veroorzaken. Een soortgelijke waarschuwing zou ook op de verpakking van zo een voeding moeten staan. De discussie over de vettaks was al een stap in de goede richting maar waarom trekt men de lijn niet gewoon verder door met de waarschuwingen ? Waarom wel een waarschuwing op sigaretten maar niet op producten die transvetten bevatten bv ? Als je a zegt moet je ook b zeggen volgens mij. Zo zal men ook bereiken dat fabrikanten hun recepten toch gaan aanpassen indien een product door de waarschuw minder gaat verkopen. Jullie als vereniging hebben zeker de nodige slagkracht om voorstellen in die richting te doen. Het is momenteel ook zo dat mensen die zelf het initiatief en de financiële middelen opbrengen om gezond te leven helemaal in de kou blijven staan. Als ik me dagelijks volprop met koekjes, fritten, kant-en-klaar maaltijden zal ik zeker ziek worden, en als ik ziek wordt staat er sociaal vangnet voor me klaar om me op te vangen. Het extra geld dat ik nu aan supplementen en duurdere voeding besteed wordt niet terugbetaald door de ziekenkas om het maar eens op z'n Vlaams te zeggen. Het zou beter zijn dat preventie aangemoedigd wordt, door bv echt gezonde voeding goedkoper te maken. Ik ga er niet over uitwijden maar op dit moment is de situatie helemaal omgekeerd. Ben al 3 jaar niet meer ziek geweest, door mijn eigen initiatief om terug gezond te worden en door een betere levenstijl te zoeken, werk ik en draag ik bij tot de maatschappij, betaal ik belastingen, sociale bijdragen enz ... Had ik de keuze voor een gezonde leefstijl niet genomen dan zou ik zeer veel geld aan de gemeenschap gekost hebben. Ok, niet alle ziektes zijn te wijden aan voeding, en ook alle zieke mensen krijgen terecht hulp. Preventie laat echter veel te wensen over en daar zou iets moeten aan gedaan worden, vind ik. Luigi

artikel Sonja Kimpen

door Vera, 11 February 2006 om 09:42

Geachte, even een opmerking. Zeggen dat Sonja Kimpen geen oplossing geeft ... omdat haar fitnesscentrum 110 km van uw woonplaats ligt, lijkt mij toch een beetje simpel. IN VLAANDEREN LIGT ER IEDERE 4KM EEN FITNESSCENTER DUS ...

bekijk alle 13 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub