Voor jou gelezen op De Standaard

‘Tijd dat het bidet terugkeert’

Laatst bijgewerkt: oktober 2019

nieuws

In een moderne badkamer is geen plaats meer voor het bidet. Maar volgens Amerikaanse experts zouden we het stuk sanitair best opnieuw in de armen sluiten, om hygiënische en om ecologische redenen.

In Zuid-Europa en grote delen van Azië staat nog altijd een bidet in de badkamer. Bij ons moet je er al hard naar zoeken. Ook in de Verenigde Staten zijn ze niet meer bekend met het ovaal zitbadje. Er gaan daar wel stemmen op om het bidet opnieuw in gebruik te nemen.

De hoofdreden? Het gebruik van wc-papier opgeven zou enorm veel water besparen. Er is veel meer water nodig om papier te produceren dan dat er verbruikt wordt door een bidet. Bovendien zouden we bomen redden. Volgens Scientific American gebruikt de Amerikaanse bevolking jaarlijks 36,5 miljard wc-rollen. Daar moeten 15 miljoen bomen voor sneuvelen.

Een van de voorstanders is de Canadese onderneemster Miki Agrawal. Behalve haar ‘feministisch’ onderbroekenmerk Thinx, dat slipjes maakt voor vrouwen tijdens hun maandstonden, heeft ze een bedrijfje in een miniversie van het bidet dat op elk toilet kan worden geplaatst, genaamd Tushy.

Agrawal heeft een Japanse moeder en Indische vader, vandaar dat het bidet geen vreemd object was tijdens haar opvoeding. Maar er is blijkbaar ook een markt voor. In een interview met The New Yorker zegt Agrawal dat ze al 50.000 van haar losse bidets heeft verkocht. Die zien er klassevol uit, met een gouden knop. ‘Ik wilde dat het leek alsof je een iPhone naast het toilet hebt liggen.’

Hygiëne
Door een bidet te gebruiken kan je niet alleen toiletpapier van het boodschappenlijstje schrappen, het is ook beter voor de persoonlijke hygiëne, staat op de website van Tushy. Met dat standpunt staat Agrawal niet alleen. De Britse journaliste Rose George schreef met ‘The big necessity’ een boek over ons toiletgebruik en probeert sindsdien onze ogen te openen. ‘Alleen papier gebruiken na een toiletbezoek is bijzonder smerig. Het is een enorme prestatie van de toiletpapierindustrie om ons te overtuigen dat we op die manier schoon zijn.’

Artikel uit De Standaard
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180212_03352805


De Standaard
volgopfacebook

volgopinstagram