4 tips waarmee uw rugpijn verlicht wordt

Laatst bijgewerkt: December 2017
250x150_1.jpg

nieuws De cijfers zijn verbazingwekkend! Rugpijn heeft een negatief effect op het dagelijks leven van 68% van de mensen die eraan lijden. 51% onder hen verliest er slaap door en 56% van hen kunnen niet meer hun favoriete activiteit uitoefenen. En dit zijn maar enkele voorbeelden die we makkelijk kunnen aanvullen met het snel verliezen van geduld bij de kinderen, mindere productiviteit op het werk of de angst voor nog meer pijn... Rugpijn: een uitgemaakte zaak? En wat als u daar verandering in kan brengen? Natuurlijk kunnen we u niet redden van een val of foute beweging, maar als u deze eenvoudige tips volgt, zal u snel het plezier in bewegen herontdekken. 

4 TIPS TEGEN RUGPIJN

349x250_2.jpg
1. Zorg voor een goede algemene conditie 
Om uw rug fit te houden, is het noodzakelijk om uw conditie te onderhouden door bijvoorbeeld te gaan zwemmen. Zwemmen is zeer aangenaam en een sport die voornamelijk de rug ontlast. Fietsen en wandelen zijn ook aangeraden, maar stap  in dit geval goed door en zorg dat u niet slentert. Vergeet zeker niet te stretchen vooraleer u begint te sporten. Het is ook aangeraden overdag regelmatig te stretchen. 

2. Verzorg uw houding 
Een goede houding is essentieel voor een gezonde rug, vooral tijdens het zitten. Ga rechtop zitten, met de benen licht gespreid en de schouders naar achteren. Sta regelmatig eens recht en loop even rond. Staan belast de wervelkolom minder dan zitten. Sta altijd met een rechte rug en vergeet niet uw schouders naar achteren te trekken. 

549x350_2.jpg
3. Vermijd stress
Rugpijn en stress gaan vaak hand in hand. Door de stress komen de spieren – ook die van de rug – onder druk te staan. Als deze druk aanhoudt, dan kan uw lichaam daar via pijn op reageren. Vermijd stressvolle situaties en probeer regelmatig te ontspannen door dagelijks minstens één rustmoment in te bouwen.

4. Til zware voorwerpen correct op 
Zware voorwerpen op een verkeerde manier optillen kan heel wat schade toebrengen. Til zware voorwerpen dus altijd correct op. Zet hiervoor uw benen stevig op de grond. Ga dicht bij het voorwerp staan en buig door uw knieën, nooit door de rug. Kom langzaam weer omhoog en vermijd met uw rug te draaien terwijl u aan het tillen bent.

NL1.jpg

bron: ingezonden mededeling: 888888888888888888888888888888
verschenen op : 31/12/2017
pub