Verhoogt ontbijt overslaan de kans op aderverkalking ?

Laatst bijgewerkt: October 2017 | 1 reacties
123-ontbijt-10-17.jpg

nieuws

Mensen die geregeld het ontbijt overslaan, hebben een verhoogde kans op aderverkalking. Dat blijkt althans uit onderzoek in Spanje dat gepubliceerd werd in het Journal of the American College of Cardiology. 

De onderzoekers onderzochten tekenen van aderverkalking door middel van een echografie bij ruim 4.000 gezonde volwassenen zonder hart- en vaatziekten. De deelnemers aan de studie moesten gedurende 15 dagen hun eet- en drinkgewoonten nauwkeurig bijhouden. 

Slechts drie procent van de deelnemers sloeg geregeld het ontbijt over, 69 procent at een laag-energetisch ontbijt (minder dan 20 procent van de dagelijkse calorie-opname) en 28 procent at een volaardig ontbijt (meer dan 20 procent van de dagelijkse calorie-opname). Bij 63 procent van de deelnemers werden tekenen van aderverkalking vastgesteld. Dat cijfer lag iets hoger in de groep van niet-ontbijters. Maar die aten doorgaans ook ongezonder (zoals meer verzadigd vet). 

Of men hieruit kan afleiden dat het overslaan van het ontbijt de kans op aderverkalking verhoogt, is echter de vraag. Aderverkalking is een traag proces dat over meerdere jaren loopt. Het is zeer onwaarschijnlijk dat ontbijtgewoonten gedurende 15 dagen een invloed hebben op de mate van aderverkalking. Al zullen diegenen die gedurende die vijftien dagen niet ontbeten, waarschijnlijk al veel langer hun ontbijt overslaan. Wat wél plausibel lijkt is dat slechte ontbijtgewoonten kunnen wijzen op ongezondere eet- en leefgewoonten in het algemeen. Zo bleken de niet-ontbijters doorgaans een hoger BMI te hebben en ook vaker te roken. 

Bron:
www.onlinejacc.org/content/70/15/1833
www.nhs.uk/news/food-and-diet/regularly-skipping-breakfast-linked-hardening-arteries/


verschenen op : 27/10/2017 , bijgewerkt op 25/10/2017

1 reacties

Verhoogt ontbijt overslaan de kans op aderverkalking ?

door Roger G., 29 October 2017 om 14:07

Ik begin de dag steeds met een eetlepel lijnzaadolie en daarna 1 licht gekookt ei met 1 sneetje brood . Ook eet ik jaarlijks nagenoeg 10 kg verse knoflook . Moeder tinctuur van olijf is ook een zeer goed middel tegen aderverkalking .

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub