Risico op depressie? Kom uit je luie zetel

Laatst bijgewerkt: October 2017
123-senior-vr--bewegen-fiteness-sport-10-17.jpg

tips

Voldoende lichaamsbeweging kan een rol spelen bij de behandeling van een depressie, maar nu blijkt dat het zelfs een depressie kan voorkomen.

Volgens een onderzoek van een internationaal research team onder leiding van Professor Samuel Harvey van Black Dog Institute in Australië kan een uurtje per week bewegen al een significant verschil uitmaken. Die conclusie is gebaseerd op een wetenschappelijke test in Noorwegen waarbij zo’n 34.000 volwassenen werden gemonitored.

Gedurende elf jaar werd geregistreerd hoe vaak en hoe intensief ze bewogen. Er werd tevens bijgehouden of ze gedurende die periode symptomen van angst of depressie vertoonden en in welke graad. Daarnaast hield het team ook rekening met de andere factoren (sociaal-economische context, demografische factoren, sociale ondersteuning, medicatie, BMI) die een invloed kunnen hebben op het ontwikkelen van een depressie. Al die factoren in acht genomen, bleek er toch een overduidelijk verband te zijn tussen lichaamsbeweging en depressie. Wie elke week één tot twee uren in beweging was, bleek 44% minder kans te hebben om depressief te worden. Volgens het team had ook in 12% van de gevallen een depressie voorkomen kunnen worden als de persoon in kwestie een uur per week een fysieke activiteit had uitgeoefend.
De resultaten werden recent gepubliceerd in de American Journal of Psychiatry.

Bron: www.scientias.nl, unsw Newsroom Sydney

bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice
verschenen op : 15/10/2017 , bijgewerkt op 13/10/2017

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub