Voor u gelezen op Het Nieuwsblad

Test-Aankoop waarschuwt: “Capri-Sun is niet zo onschuldig als het lijkt”

Laatst bijgewerkt: September 2017
nb-capri-sun-fruitdrankje-08-17__.jpg

nieuws

Nu het nieuwe schooljaar opnieuw is begonnen, waarschuwt consumentenorganisatie Test-Aankoop voor Capri-Sun, het drankje dat bekend staat om zijn specifieke verpakking en in handen is van The Coca Cola Company. Maar dat niet zo onschuldig is als sommige winkels en de fabrikant zelf het voorstellen, beweert Test-Aankoop.
Test-Aankoop waarschuwt voor twee drankjes die gezonder lijken dan ze zijn. “In tegenstelling tot wat supermarktketen Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank”, klinkt het. “Het is een limonade. En Fruity water, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water.”

Eerder waarschuwde ook de Franse voedselwaakhond al voor Capri-Sun. “Het populaire kinderdrankje bevat bijna net zoveel suiker als cola en is niet gezond”, schreven voedingsspecialisten vlak voor de zomervakantie.

Geen vruchtendrank
De consumentenorganisatie hekelt enerzijds een recente reclamefolder van Lidl, waarin Capri-Sun verkeerdelijk als ‘vruchtendrank’ werd voorgesteld. “Want deze drankjes bevatten maar 12% vruchtensap. Dat is veel te weinig om de naam vruchtendrank te mogen dragen.” Wettelijk gezien moeten er in dat laatste geval minstens 50% vruchten in zitten - voor sommige fruitsoorten, zoals zwarte bessen, is dat maar 25%.

“Vruchtendrank klinkt natuurlijk gezonder dan limonade”, gaat Test-Aankoop verder. “Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat: het is een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.”

Geen alternatief voor water
Ook Fruity water - een nieuw product van fabrikant The Coca Cola Company onder de vlag Capri-Sun - stuit Test-Aankoop tegen de borst. “Door de term water te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water”, aldus Test-Aankoop. “Dat klopt niet. Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water.”

Artikel uit Het Nieuwsblad
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170904_03052382
verschenen op : 19/09/2017
Het Nieuwsblad
pub