Gezond eten / 13 makkelijke tips voor de ouders

Laatst bijgewerkt: July 2017
123-kinderen-voeding-keuken-koken-07-17.jpg

tips

1. Geef het goede voorbeeld
Start de dag met een gezond ontbijt. Dan gaan de kinderen dat ook doen. Maak afspraken om water te drinken bij de maaltijden. Drink zelf ook water.?

2. Eet samen aan tafel. 
Neem de tijd voor je maaltijd en geniet van elke hap.?

3. Samen meer bewegen
Wil je je kinderen meer laten bewegen? Doe mee! Elk kind vindt het een feest om samen met papa of mama te ravotten of te voetballen in de tuin. Geen voetballer? Maak een wandeling na het eten of in het weekend en maak er een gezellig ‘us-time’ moment van. ...En op school? Waarom niet de trappen op lopen in plaats van stilletjes te stappen. Lekker veel lawaai. Hoe fijn kan dat zijn.?

4. Het hele gezin doet mee
Gezond eten en gezond leven is een bonus voor de hele familie. Laat alle kinderen mee beslissen welke groenten en fruit er op de boodschappenlijst komen. Voor elke dag een andere kleur. Laat ze een weekplan op een groot papier tekenen en kruisjes zetten wanneer zij hun twee stuks fruit en drie porties groenten hebben gegeten, die dag. Gezond en gevarieerd eten wordt zo een sport waar iedereen plezier in heeft. (3 porties = 200 g bij de warme maaltijd en ongeveer 100 g rauwkost tussendoor of bij de broodmaaltijd)?

5. Gezond eten is fun
Gezond eten heeft niets met dieet te maken. Het is kiezen voor lekkere voeding die je gelukkig maakt, en je voldoende energie geeft om de hele dag actief te zijn. Trouwens, kinderen mogen helemaal niet zomaar op dieet. Die moeten nog groeien.?
6. Gezondheid in zicht
Maak het jezelf en de kinderen makkelijk: zet fruit en groenten in het zicht zodat ze voor het grijpen liggen. Leg snoep en koekjes dan weer uit het zicht, achteraan in de bovenste kast.?

7. Elk snoepje is een feest
In een gezond gezin zijn snoepjes niet verboden, op voorwaarde dat je het slim aanpakt en van elk snoepje een waar feest maakt. Bij een bijzondere gelegenheid, in het weekend, als een vriendje komt spelen, of een andere gelegenheid. Hou het bij 1 snoepje. Geen volle puntzak.?

8. Maak goede afspraken
Organiseer een gezinsvergadering en geef iedereen inspraak. Geef de juiste argumenten. Zorg ervoor dat iedereen zich in de gemaakte afspraken kan vinden. Zo is de kans groot dat ze zich ook houden aan de afspraken.?

9. Geef positieve aanmoedigingen
Voor een gezond zelfbeeld van elk gezinslid is het belangrijk om negatieve of kwetsende opmerkingen over het lichaam te vermijden. Positieve opmerkingen over: ‘Wat heb je flink gestapt! ‘Of , ‘Fijn dat je zo goed meedoet met ons!’, zijn opstekers die je kinderen meer zelfvertrouwen geven.?

10. Zorg voor regelmaat
Regelmaat geeft rust. Ook voor kinderen. Eten doen we aan tafel en op vaste tijdstippen. Er zijn drie hoofdmaaltijden en max 3 tussendoortjes.?

11. Zorg voor afwisseling
Varieer je menu. Laat ze mee zoeken naar nieuwe variaties in de vele kookboeken of op internet.?

12. Lekker makkelijk
Heb je op vrijdag geen zin om uitgebreid te koken? Maak zelf een lekkere pizza met een kant en klare pizzadeeg, wat tomatenpulp met een gestoofd sjalotje, alle restjes van de groenten er op. Beetje geraspte kaas. Even in de oven en klaar. Nog leuker wordt het als de kinderen mogen meehelpen om hun eigen pizza te maken.?

13. Gezond eten hoeft niet duur te zijn
Kies resoluut voor seizoensgroenten. Die zijn goedkoper omdat er een groot aanbod is. De porties vlees en vis hoeven echt niet zo groot. Afhankelijk van de leeftijd kan je diëtist daarover raad geven. Trouwens, waarom niet eens vegetarisch koken? Peulvruchten zijn een prima alternatief en helemaal niet duur. Blik en diepvries zijn ook een goed alternatief voor verse groenten. Ze worden ingemaakt als de groenten het meest vers en goedkoop zijn.

zie ook artikel : Gezond eten hoeft niet meer te kosten.

zie ook artikel : No waste in de keuken

Bron: Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten
www.vbvd.be?


verschenen op : 20/07/2017

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub