Tips voor een betere vertering

Laatst bijgewerkt: June 2017
123-tek-maag-vertering-groenten-fr-06-171.jpg

tips Heb je last van een opgeblazen gevoel of zure oprispingen, dan kan je dit proberen.

- Eet voldoende vezelrijke voeding zoals groente, fruit, noten en zaden, volle granen, bonen en linzen. Drink daarbij ook voldoende water want vezels hebben water nodig. Het wordt door de vezels opgezogen waardoor gasvorming in de darmen vermeden wordt.

- Niet alleen voldoende water is een must, ook soep of bouillon of kruidenthee kan de transit van het voedsel vergemakkelijken. Koolzuurhoudende drankjes zorgen dan weer voor een extra productie van maagzuur waardoor sommige mensen zure oprispingen krijgen.

- Eet traag en kleinere hoeveelheden. Kauw voldoende zodat je verteringsstelsel iets minder werkt heeft.

- Beweeg voldoende, actieve mensen hebben een vlottere vertering. Wacht wel minimum een uurtje na het eten vooraleer je een workout start.

- Eet voldoende voedsel dat natuurlijke probiotica bevat zoals yoghurt en gefermenteerd voedsel.

- Wees matig met vet en kruidig voedsel, het verteert moeilijker en het kan een branderig gevoel geven.

- Stop met roken (als je dat nog doet) en hou je stress onder controle.

bron: Hilde Deweer
verschenen op : 09/07/2017

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub