Zijn smoothies even gezond als een stuk fruit?

Laatst bijgewerkt: juni 2017
123-vr-smoothie maken-170-01.jpg

tips Een smoothie van vers fruit is handig en gezond - op voorwaarde dat er geen extra suiker is toegevoegd – maar tijdens het blenden gaan er wel een aantal vezels verloren. En zo'n drankje gaat ook gemakkelijk naar binnen waardoor je al snel wat extra calorieën opslaat.

Recent onderzoek in Groot-Brittannië gaat ervan uit dat het eten van sommige soorten vers fruit in pure vorm (niet geblend) het risico op diabetes type 2 gevoelig kan verlagen. Ze stelden vast – maar konden niet bewijzen – dat mensen die elke week minimum 2 porties druiven, pruimen, blauwe bessen, appels of peren aten 23 % minder risico hadden om diabetes type 2 te ontwikkelen. Wie daarentegen elke dag fruitsap dronk, verhoogde zijn risico zelfs met 21 %. Mogelijke oorzaak is dat de geconcentreerde suikers in fruitsap pieken veroorzaken in de bloedsuikerspiegel.

Het is nog niet duidelijk welke nutriënten in deze vruchten beschermen tegen diabetes, maar een ding is zeker: an apple a day might keep the blood sugar disease away. Er wordt ook aangeraden om de schil op te eten indien mogelijk want die bulkt van de gezonde voedingsstoffen.
Bron: WebMD

bron: Hilde Deweer, lifestylejournaliste
verschenen op : 18/06/2017

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub