Hoe breng je je kind een routine voor bedtijd bij

Laatst bijgewerkt: April 2017
123-baby-slapen-fopspeen-tuut-04-16.jpg

tips Vanaf de leeftijd van 3 maanden zijn veel baby’s klaar voor een eenvoudig, rustgevend slaapritueel. Als je er zo vroeg kunt aan beginnen, is het comfortabel leven voor het hele gezin en zijn er later minder slaapproblemen. Het is trouwens ook een ideale gelegenheid om quality time met je kind door te brengen.

Zo’n ritueel of routine voor de nachtrust kan er als volgt uitzien:

Voor baby’s
- een badje op hetzelfde uur vlak voor het slapen gaan
- een verse luier en pyjama
- een nachtlichtje aanzetten voor een rustige atmosfeer in de kamer
- een slaapliedje zingen of een mobiel muziekje aanzetten
- een nachtzoen met een knuffel wanneer het kind in zijn bedje ligt.

Leg je baby ook niet meteen na de voeding in bed. Anders maakt het kleintje al snel de link dat eten en slapen bij elkaar horen en zal het wanneer het ’s nachts wakker wordt ook melk willen om weer in slaap te vallen.

Voor kinderen die al iets ouder zijn
- tandjes poetsen
- het kind zelf de gordijnen laten dichttrekken of het venster laten dichtdoen voor je het in bed legt
- een verhaaltje voorlezen

Ook voor een al iets ouder kind is een slaapritueel vaak aangewezen. Las een periode van ontspanning en rust in en laat het kind kalmerende activiteiten doen zoals bijvoorbeeld lezen. Te veel stimulering en opwinding vlak voor bedtijd kan het inslapen bemoeilijken of ervoor zorgen dat het kind niet vast slaapt.

bron: Hilde Deweer
verschenen op : 30/04/2017

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub