3 redenen om je verwarming wat lager te zetten

Laatst bijgewerkt: februari 2017
123m-kind-dikke-rui-koud-school-02-17.jpg

nieuws Je thermisch comfortabel voelen, betekent dat je het niet te warm hebt en ook niet te koud. Maar er bestaat geen objectieve graadmeter voor een behaaglijk warmtegevoel. Niet alleen de activiteit die je doet en de kleding die je draagt, hebben een invloed. Vooral je ‘eigen thermostaat’ is een key factor! Gevoelstemperatuur is echt iets persoonlijks. Sommige mensen nemen nog een extra fleecedekentje als de thermostaat op 22 °C staat, anderen beginnen al te zweten alleen maar door aan die temperatuur te denken.
Volgens de algemene richtlijnen is 20 °C de ideale temperatuur voor de woonkamer. De keuken en de slaapkamer kunnen het met iets minder doen, daar is 18 °C de norm. Maar het is ook niet de bedoeling om extreem aan downsizing te doen, want als de temperatuur onder de 15 °C daalt, is er een risico op condensatie, lees vocht!

Goed voor het milieu

Op 17 februari zetten we de verwarming een graadje lager en trekken we een extra laagje aan. Daarmee hakken we solidair en gezamenlijk in op de uitstoot van broeikasgassen en dragen we ons steentje bij tegen de klimaatopwarming. Eén graad minder betekent gemiddeld 7% minder broeikasgassen!

Goed voor je portemonnee

Dikketruiendag mag ondertussen al twaalf kaarsjes uitblazen. Het initiatief werd in het leven geroepen om ons er jaarlijks aan te herinneren dat we met een aantal eenvoudige ingrepen allemaal energie kunnen besparen en de CO2-uitstoot kunnen laten inkrimpen. En daar zijn niet alleen Frank Deboosere en Jill Peeters gelukkig mee, ook onze portemonnee vaart er wel bij. Minder stoken, betekent minder stookkosten.

Goed voor je gezondheid

Ook ons lichaam laat het zich welgevallen! De binnentemperatuur heeft niet alleen een effect op ons behaaglijkheidsgevoel, ook onze gezondheid wordt erdoor beïnvloed. Langdurige blootstelling aan temperaturen boven de 25 °C kan leiden tot uitdroging, hoofdpijn, (ongewone) vermoeidheid, duizeligheid en hartproblemen. In extreme situaties kan het zelfs leiden tot hartcomplicaties. Vooral voor oudere mensen en jonge kinderen zijn hoge temperaturen gevaarlijk. Het effect ervan hangt nauw samen met het gezondheidsprofiel van de persoon in kwestie: zijn bloeddruk en het gebruik van bepaalde geneesmiddelen (slaapmiddelen, bloeddrukverlagers, kalmeringsmiddelen) spelen een belangrijke rol.

Er hangt wel een luchtje aan

Door de temperatuur wat lager te zetten, verminder je ook het vochtgehalte in de lucht, waardoor het vocht in de lucht sneller gaat condenseren op koude oppervlakken en vochtproblemen veroorzaakt. De belangrijkste premisse om ook op gezondheidsvlak beter te worden van het dikketruieninitiatief is dus dat er voldoende geventileerd en verlucht wordt. Vaak houden we bij koude temperaturen alle deuren en ramen angstvallig gesloten om geen warmte te verliezen. Maar we hebben wel degelijk frisse lucht nodig om alle vervuilende stoffen in de leefruimte weg te werken. En de buitenlucht is over het algemeen gezonder dan ‘onversneden binnenlucht’! Vocht, koolstofmonoxide en schadelijke stoffen die vrijkomen uit meubels, textiel en bouwmateriaal stapelen zich op in de woning en kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken. Ook in een huis met onvoldoende verse lucht worden we slaperig, en krijgen we hoofdpijn en concentratieproblemen! Het kan ook leiden tot allergie en astma, of irritatie van de ogen en de luchtwegen. Vocht kan leiden tot schimmelinfecties en de gevolgen van te veel CO kennen we allemaal…
Zet dus niet alleen je thermostaat een graadje lager, maar zet ook je ramen en deuren regelmatig een kwartiertje wijd open om de leefruimte te verluchten!

Bronnen: www.zorg-en-gezondheid.be, www.gezondheidenmilieu.be, www.dikketruiendag.be

bron: Hilde Deweer
verschenen op : 17/02/2017 , bijgewerkt op 15/02/2017

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
gezondheid.be op Facebook

pub