Waarom is melatonine belangrijk voor een gezonde slaap?

Laatst bijgewerkt: februari 2017

tips

De melatonine cyclus
Melatonine is een lichaamseigen hormoon die onder invloed van licht wordt aangemaakt in de pijnappelklier. De pijnappelklier is een klein, erwtvormig kliertje die via het oog lichtsignalen opvangt. De fotoreceptoren in het oog zijn voornamelijk gevoelig voor “blauw licht”, het blauwe gedeelte van het lichtspectrum. Daglicht, en vooral ochtendlicht, bevat veel blauw licht en geeft dus een signaal aan ons lichaam om wakker te worden en de productie van het slaaphormoon melatonine te stoppen.

’s Avonds daarentegen, ontvangt het oog minder blauw licht en wordt de productie van melatonine in gang gezet om aan ons lichaam een signaal te geven om zich voor te bereiden om te gaan slapen. Net als bij de kippen is het dan tijd om op stok te gaan.

Voor de aanmaak van lichaamseigen melatonine, wordt serotonine gebruikt. Deze serotonine wordt dan weer aangemaakt met behulp van tryptofaan. Tryptofaan is dus een belangrijke voorloper van melatonine in het lichaam. Het is een essentieel aminozuur die via voeding in ons lichaam terecht komt. Voedingsbronnen  die veel tryptofaan bevatten zijn bv. melk, bananen, kaas, brood, kip, pinda’s en chocolade.

Door wat wordt melatonine verstoord?
Blauw licht is echter ook aanwezig in kunstmatig licht, zoals halogeenlampen of het licht die schermen van televisie, computers, laptops, tablets en smartphones uitschijnen. Dit zorgt ervoor dat overmatig schermgebruik, vooral ’s avonds, onze natuurlijke melatonine productie in de war kan sturen. Bijgevolg ondervinden mensen die ’s avonds vaak enkele uren TV kijken, nog even doorwerken achter een scherm of in bed nog even de smartphone bekijken, problemen om in slaap te vallen. 

Dit komt omdat het blauw licht van schermen via het netvlies van onze ogen een signaal geeft aan de pijnappelklier. Het signaal om te gaan slapen blijft hierdoor uit, want volgens je pijnappelklier is het nog licht. Gevolg? Wanneer je de TV uitschakelt of je smartphone aan de kant legt, kan je niet slapen.

Enkele tips voor het slapen gaan…
  • Ga bewust om met kunstlicht. Dim ’s avonds het kunstmatig licht in de woonkamer en kies voor kaarsen. Kaarslicht bevat immers meer licht van het rode lichtspectrum en geeft geen invloed op de aanmaak van melatonine
  • Zorg ervoor dat je overdag voldoende daglicht opneemt. Dit zorgt voor een duidelijk signaal naar de pijnappelklier en zorgt ervoor dat je niet slaperig wordt overdag.
  • Kijk 1 uur voor het slapengaan geen TV of andere schermen (laptop, tablet) meer. Ontspan en lees een boek of magazine in de zetel.
  • Neem je smartphone of tablet niet mee in bed! Blootstelling aan blauw licht vlak voor het slapengaan zal ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt.
  • Slaap in een donkere kamer en draag indien nodig een slaapmasker.
  • Drink voor het slapengaan een warm glas melk. Dit is een goede voedingsbron voor tryptofaan.

Waar kan ik melatonine kopen?
Melatonine is in België sinds december 2015 beschikbaar als voedingssupplement in de apotheek, met een maximum dosage van 0.29 mg. Melatonine in deze dosage heeft z’n effectiviteit aangetoond in verschillende wetenschappelijke studies.

Sleepzz melatonine PLUS is een voedingssupplement dat naast melatonine ook tryptofaan, vitamine B3, B5 en B6 bevat en verrijkt is met Eschscholzia californica voor een gezonde slaap*. Sleepzz melatonine PLUS dient ingenomen te worden 1 à 2 uren voor het slapengaan met een glas water (1 tablet). Het gebruik wordt echter wel afgeraden bij kinderen onder de 18 jaar, overgevoeligheid, gebruik van antidepressiva, alcohol en benzodiazepines, bij auto-immuunziekten, zwangere vrouwen en borstvoeding. Bij twijfel, raadpleeg uw arts.
Daarnaast is het ook belangrijk om een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon en een gezonde levensstijl te behouden.

*Eschscholzia californica ondersteunt de natuurlijke kwaliteit van de slaap.

Voor meer info: www.sleepzz.be

bron: Ingezonden mededeling - Vemedia
verschenen op : 13/02/2017
gezondheid.be op Facebook