Hebt u minder slaap nodig of slaapt u slechter als u ouder wordt?

Laatst bijgewerkt: January 2017 | 2 reacties
123m-man-bed-slapen-slapeloos-01-17.jpg

tips Het is een wijdverspreid misverstand dat u minder slaapt of minder slaap nodig hebt als u ouder wordt. Uw slaappatroon verandert wel en ook de kans op slaapproblemen wordt iets groter.

Hoeveel slaap hebt u nodig?
Volwassenen moeten gemiddeld 7 tot 8 uur slapen. Sommigen iets meer, anderen iets minder. Hoeveel slaap u nodig hebt, hangt ook af van uw activiteiten overdag: bent u overdag heel actief, dan hebt u waarschijnlijk iets meer slaap nodig dan iemand die weinig actief is.
Met de leeftijd neemt deze behoefte niet af: ouderen hebben dus niet minder slaap nodig.

Uw slaappatroon verandert
Bij het ouder worden verandert het slaappatroon.
• Het slaap-waakritme (circadiaans ritme) verandert: het verschuift wat naar voor zodat u ’s avonds eerder in slaap valt en ‘s ochtends vroeger ontwaakt. Ook wordt uw biologische klok minder flexibel, waardoor u minder gemakkelijk kunt 'schuiven' met uw slaap en meer last hebt als u eens langer opblijft of 's morgens eens vroeger moet opstaan.
Dat heeft onder meer te maken met het feit dat u bij het ouder worden minder van het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Ook een gebrek aan daglicht kan daarbij een rol spelen.
• Doordat uw slaap-waakritme verandert, kunt u rond de middag een dipje krijgen en u wat lomer en slaperig voelen.
• Het duurt meestal iets langer (soms 20-30 minuten) voor u in slaap valt.
• U slaapt over het algemeen lichter, waardoor u ook gevoeliger bent voor omgevingsgeluiden en andere verstoringen.
• De periodes van lange diepe slaap (of SMS) en van R(apid) E(ye) M(ovement) slaap (REM- of droomslaap) duren minder lang.
• Er zijn meer ontwaakmomenten tijdens de nacht en het duurt ook langer voor u weer in slaap valt. Iemand van middelbare leeftijd wordt gemiddeld twee tot drie keer per nacht wakker, bij ouderen kan dat oplopen tot tien keer.
Al deze elementen samen maken dat u de indruk kan hebben dat u slechter slaapt en 's morgens niet uitgeslapen bent. En dat u overdag een dutje nodig hebt. Dat is volstrekt normaal en wijst er helemaal niet op dat u aan slapeloosheid lijdt. U hoeft zich daarover dus geen zorgen te maken.

Het risico op een slaapproblemen neemt toe
Met het ouder worden groeit wel de kans op slaapproblemen. Men spreekt van een slaapprobleem als u gedurende meerdere weken regelmatig slecht slaapt en daardoor overdag niet goed uitgerust bent. In dat geval raadpleegt u het best uw huisarts.
Deze klachten zijn heel dikwijls het gevolg van een lichamelijk of psychisch probleem en/of van de geneesmiddelen die u daarvoor moet nemen.
• Medische problemen zoals slaapapneu (waarbij uw ademhaling herhaaldelijk kortstondig stilvalt), pijnklachten, menopauze, frequent moeten plassen (bv. door een prostaatprobleem), maagklachten (bv. reflux of zuurbrand), rusteloze benensyndroom, benauwdheid (door een hart- of longprobleem), een hersenaandoening (dementie, ziekte van Parkinson...)
• Psychische problemen zoals een depressie, stress (bijvoorbeeld i.v.m. medische problemen, overlijden van uw partner).
• Gebruik van geneesmiddelen die uw slaap kunnen verstoren (bv. antidepressiva, slaapmiddelen, plasmiddelen, stimulerende middelen...).
• Een bedpartner die snurkt.
• Overmatig alcoholgebruik.
• Te weinig activiteiten overdag.
• Te weinig blootstelling aan daglicht of een minder gestructureerd verloop van de dag (waardoor uw biologische klok verstoord raakt).
• Een verblijf in een ziekenhuis of een rusthuis.
Hebt u de indruk dat u slecht slaapt en bent u 's morgens niet uitgerust? Misschien hebt u een slaapprobleem. Praat er dan eens over met uw huisarts.

Bronnen:
http://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mdspecialismen/Longziekten/Gentse%20Universitaire%20Slaapkliniek/Paginas/Gentse-Universitaire-Slaapkliniek.aspx
http://www.gezondthuis.be/artikel/wat-verandert-er-aan-mijn-slaap-als-ik-ouder-word
https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-slaap-slecht
http://www.nswo.nl/
https://sleepfoundation.org/sleep-topics/aging-and-sleep
http://www.apa.org/topics/sleep/
https://medlineplus.gov/ency/article/000064.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4406253
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3142094
http://emedicine.medscape.com/article/292498-overview


verschenen op : 17/01/2017 , bijgewerkt op 15/01/2017

2 reacties

Hebt u minder slaap nodig of slaapt u slechter als u ouder wordt?

door anoniem, 17 January 2017 om 08:58

Ik ben 73 jaar en lees graag dat het een fabeltje is dat we minder slaap nodig hebben bij het ouder worden. Ik heb nog altijd even veel slaap nodig als vroeger. Soms 2 maal per maand slaap ik slecht. ik slaapt in, in de winter word ik later wakker.

bekijk alle 2 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub