Hoe maak je deze 10 goede voornemens waar?

Laatst bijgewerkt: december 2016 | 1 reacties

dossier Elk jaar, bij het geven van de nieuwjaarszoenen, formuleren mensen mooie wensen voor hun geliefden en vrienden. En meteen daarna volgen de goede voornemens die heel enthousiast uit de doeken worden gedaan: grootse plannen zoals eindelijk eens stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen of sporten … die al dan niet gepaard gaan met een weddenschap. Enfin, we kennen ze allemaal. Iedereen heeft er zich wellicht al eens aan gewaagd of de handdoek in de ring gegooid.

Deze nieuwe keuzes voor een beter en gezonder leven werden vaak voorafgegaan door grondige introspectie en bezinning, en moeten ‘een nieuwe ik’ van elk van ons maken. Het jaar wordt gestart vol goede bedoelingen, maar na een paar weken blijkt het toch niet zo gemakkelijk te zijn en geleidelijk aan verval je weer in je oude vertrouwde patronen en gewoontes. Daarna voel je je neerslachtig omdat de goede voornemens mislukt zijn. En precies daarom wordt de laatste maandag (van een volle week) in januari ook de meest deprimerende dag van het jaar genoemd: op ‘Blue Monday’ staan we weer bij af. De vakantie is nog veraf, de dagen zijn nog donker en het is maandag …

Wel, laten we daar dit jaar komaf mee maken, de builen uit ons doorzettingsvermogen blutsen en 23 januari 2017 omdopen tot Happy Monday! We gaan er in 2017 voor de volle 100 % voor en zetten onze goede voornemens om in realiteit.
Nog geen inspiratie? Uit deze waslijst kan je ongetwijfeld je keuze maken en we geven je meteen een tip om het goed aan te pakken:

Afslanken, gezond eten en werken aan een mooier figuur

Op nummer één staan nog altijd: afslanken, gezond eten en werken aan een mooier figuur. Een heilige drievuldigheid die onlosmakelijk met elkaar is verbonden.
Onze tip:
Kies een programma dat haalbaar is, een dieet waar je je goed bij voelt en dat je op lange termijn kunt volhouden. Een nieuw, gezond dagdagelijks eetpatroon is beter dan een kort en streng dieet.
Ook stoppen met roken en minder alcohol drinken, horen bij het streven naar een gezonde levensstijl. Mooi meengenomen: ze geven een leuke bonus aan je portemonnee!

Werken aan je conditie, meer sporten of bewegen

Voldoende bewegen is sowieso een must, ook voor wie geen kilo’s te veel heeft. Het is goed voor lichaam en geest.
Onze tip:
Ga fietsen of wandelen in de natuur, spreek af met vrienden of familie. Sluit je aan bij een sportclub.

Minder stressen, meer genieten

Gezondheidsproblemen die aan stress gelinkt zijn, vormen een belangrijke doodsoorzaak. Te veel stress is niet alleen nefast voor je gezondheid, het kan ook je relatie negatief beïnvloeden.
Onze tip:
Voor velen is stress inherent aan de hectische levensstijl, maar met een aantal kneepjes en trucjes ‘stress management’ valt het perfect te doseren en ben je niet langer een stresskip. Organiseer je en breng structuur in je leven.

Gelukkiger worden

Lichamelijk in vorm zijn, een degelijk loon hebben en stress onder controle hebben, is nog geen garantie voor geluk!
Gelukkiger worden door een positievere kijk op het leven aan te kweken en van kleine dingen te genieten, is een nobel doel. Onze tip:
Vaak vraagt het tijd en geduld om te leren hoe je plezier kunt beleven aan kleine dingen en hoe je problemen kunt overwinnen. Kweek een dikke huid en laat je niet te gemakkelijk van de wijs brengen. Het is belangrijk om discussies en kleine ruzies uit te praten, leer vergeven en vergeten.
Is je relatie op de klippen gelopen, zet je erover ook al doet het nog veel pijn. Het vraagt tijd om een gebroken hart te helen, maar het heeft geen zin om je in je verdriet vast te rijden.

Meer aandacht voor je partner, je familie en de medemens in het algemeen

Extra tijd vrijmaken voor familie of gezin staat vrij vaak met stip genoteerd als goed voornemen.
Onze tip:
Plan extra family time in je agenda, wek de romanticus in jezelf, werk aan je relatie en zorg voor een goede communicatie. Leer ook je emoties en driftbuien beheersen. Iedereen heeft nood aan een begripvolle partner, aan voldoende intimiteit en aan een goede soul mate. Gedeelde vreugde, dubbele vreugde. Gedeeld verdriet, half verdriet …
En als je dan toch op het goede pad bent, waarom meteen ook niet werken aan je houding tegenover de medewens door vriendelijker te zijn of hoffelijker in het verkeer.

Je tijd nuttiger invullen

Minder passieve activiteiten doen, meer actieve bezigheden.
Onze tip:
Kijk je veel televisie en ben je druk bezig met sociale media? Als je daarop wat bezuinigt, komt er tijd vrij om actief te zijn en te bewegen.
Breng meer tijd door met interessante mensen en vrienden. Het leven is te kort om het te verspillen aan oneerlijke mensen en foute vrienden. Focus op de mensen om wie je geeft en die ook om jou geven, zo blijf je gelukkig! Vrijwilligerswerk doen of lid worden van een vereniging is de ideale manier om nieuwe mensen te leren kennen en het geeft een enorme voldoening.

Je talenten verder ontwikkelen of nieuwe skills aanleren

Onze tip:
Volg een praktische cursus, koken of klussen bijvoorbeeld, leer een nieuwe taal of bouw je hobby verder uit.

Een lang gekoesterde droom waarmaken

Een eigen huis, een verre reis … het moet er eindelijk eens van komen. En misschien heb je ondertussen voldoende gespaard en is de tijd er rijp voor.
Onze tip:
Vind jezelf opnieuw uit wanneer je niet happy bent: misschien is het tijd voor verandering, voor een nieuwe job … Misschien kun je je hobby omturnen in een succesvolle carrière?

Energieker zijn

Relaxen en chillen of quality time nemen, is zeker niet verkeerd, integendeel. Maar sommige mensen hebben de neiging om alles op de lange baan te schuiven en zo bereiken ze nooit hun doel!
Onze tip:
Stel de dingen die nu kunnen of moeten gebeuren niet uit.
Een premisse om de dag fit aan te vatten en voldoende energie te hebben, is alvast voldoende nachtrust (8 uren).
Werk ook aan je concentratie, focus is belangrijk.

Je zelfvertrouwen een boost geven, kansen met beide handen grijpen en meer verantwoordelijkheid nemen

Iemand die zelfvertrouwen uitstraalt, krijgt meer aandacht, ligt beter in de markt en gaat vooruit in het professionele leven. Een gezonde dosis zelfvertrouwen staat garant voor een gelukkiger leven!
Onze tip:
Volg een cursus of lees er een boek over als het je aan zelfvertrouwen ontbreekt.
Denk goed na voor je een belangrijke beslissing neemt en neem verantwoordelijkheid voor je acties. Schuif de schuld niet op iemand anders af als je zelf in fout bent, en leer uit je vergissing.
Leer omgaan met je onzekerheden en je angsten: als je ze niet kunt overwinnen, probeer ze dan onder controle te houden en neem daar vrede mee.

Welke grote voornemens of kleine werkpunten je ook kiest, het is belangrijk om ze op te lijsten en ze voor eens en voor altijd aan te pakken.
Misschien ben je een sloddervos, of ben je niet georganiseerd? Maak er een gewoonte van om meteen op te ruimen als je geen orde hebt. Een rommelig bureau of een chaotisch huis is slecht voor je productiviteit en misschien ook wel voor je humeur!
Misschien ben je een big spender? Stel een spaarplan op.
Maak een schema of planning wanneer je onvoldoende structuur hebt. Als je de hele dag rondloopt als een kip zonder kop, geraakt je werk nooit af, hoeveel tijd je ook hebt. Wanneer je georganiseerd werkt, creëer je meer tijd en valt alles vanzelf op zijn plaats.

Wij wensen je alvast veel succes en alle geluk toe!
En uiteraard een goede gezondheid.

bron: HD
verschenen op : 31/12/2016

1 reacties

Hoe maak je deze 10 goede voornemens waar?/dieet

door leo, 2 januari 2017 om 09:28

op dieet? goede tip: begin op 1 februari. in januari zijn er te veel feestjes en drinks op het nieuwe jaar. wie wil er nu plat water drinken als er zoveel lekkers op tafel staat? 1 februari zijn ze voorbij en in februari begint de vasten voor ons.

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
gezondheid.be op Facebook

pub