Voor u gelezen op Het Nieuwsblad

Zo voorkom je blessures als je aan yoga doet

Laatst bijgewerkt: December 2016
nb-yoga-12-16.jpg

nieuws Hoewel yoga in de meeste gevallen net goed is voor het lichaam, duiken er ook hier nu en dan geblesseerden op die net iets te enthousiast aan de ene of andere oefening waren begonnen. Volgens Amerikaans onderzoek raakten zo tussen 2001 en 2014 in de VS bijna 30.000 mensen gekwetst bij het beoefenen van yoga. Maar waar moet je nu vooral opletten om het er heelhuids vanaf te brengen? We vroegen het aan yogalerares Eva Kamala Rodenburg.
Er zijn heel wat voordelen verbonden aan het beoefenen van yoga, niet alleen voor de geest, maar ook voor het lichaam. Zo helpt het je beter in vorm te zijn, maakt het je soepel en krachtig en zou het ook goed zijn voor het imuunsysteem. Toch kun je zelfs bij yoga jezelf blesseren.

"Omdat het zo'n hype is, zijn er heel wat mensen die snel alle poses willen leren. Dat is echter geen al te best idee", meent Eva Kamala Rodenburg, zelf al jaren yogalerares is bij het Gentse Yoga On Call en gespecialiseerd is in Iyengar. "Niet iedereen is van nature even soepel en dus is het belangrijk dat een docent je aanleert hoe de bewegingen goed uit te voeren. Ga in het begin zeker niet zelf aan de slag met tutorials die je online vindt of vraag toch minstens raad aan een bekwame yogadocent wat er wel geschikt is."

Volgens Amerikaans onderzoek blesseren yogi's zich voornamelijk aan de romp (46 procent) of ze lopen spierverrekkingen of -scheuren (45 procent) op, iets wat ook Eva Kamala Rodenburg kan bevestigen. "De meest voorkomende blessures bij het te snel en/of verkeerd aanleren van poses zijn problemen met de knieën zoals miniscusscheuren, verrekkingen van de hamstrings, rug- en nekletsels en overbelasting van de polsen. Het zijn vooral omgekeerde houdingen zoals de hoofd- en schouderstand die problemen kunnen opleveren voor de nek. Achterwaartse buigingen zoals de brug zijn dan weer wat riskanter voor de rug en ook bij de lotushouding is het in het begin opletten geblazen."

Volgens Rodenburg is het belangrijk om daarom enkele zaken in acht te houden: waag je nog niet aan een bepaalde houding als je er nog niet aantoe bent en warm goed op. "Kijk uit je doppen bij welke instructeur je terechtkomt en bouw je niveau gestaag op", klinkt het.

Artikel uit Het Nieuwsblad
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161128_02596166
verschenen op : 28/12/2016 , bijgewerkt op 28/12/2016
Het Nieuwsblad
pub