Belgische consument wil vooral veilige voeding

Laatst bijgewerkt: July 2016
voeding-etiket-claim-function-170_400_11.jpg

nieuws De Belgische consument vindt veilige voeding zeer belangrijk. Hij is over het algemeen zeer tevreden over de hygiëne in voedingswinkels, supermarkten en restaurants. Opmerkelijk is echter dat de Belgische consument weinig geïnteresseerd is in de voedingswaarde. Ook GGO's maken hem niet echt ongerust.

Dat blijkt uit een consumentenenquête van het federaal voedselagentschap FAVV. De bevraging gebeurde online bij een steekproef van 1000 Belgen, representatief naar gewest, leeftijd, geslacht en opleiding.

Veilige voeding
De Belgische consument hecht veel belang aan de veiligheid van zijn voedsel. Hoe hoger de leeftijd, hoe belangrijker veilige voeding wordt in al haar aspecten
• Dat geldt vooral voor de versheid van voedingsmiddelen en voor de hygiëne en reinheid van handelszaken (70% vindt dit laatste zeer belangrijk)
• 93% wijst op het belang van voedingsmiddelen zonder gevaar voor de gezondheid, wat een significante daling is t.o.v. 2013 (98%)
• 9 op de 10 consumenten hechten ook belang aan het niet verspillen van voedingsmiddelen
• Iets minder essentieel voor de consument is de voedingswaarde (68%), maar vrouwen en oudere leeftijdsgroepen (50+) hechten hier veel meer belang aan dan mannen en jongere mensen. Ook de aan- of afwezigheid van allergenen wordt minder belangrijk geacht (47%).
• Bijna 70% vindt een rechtstreekse band tussen producent en consument belangrijk (75% van Franstaligen tegenover 64% van Nederlandstaligen)

De consument maakt zich het meest zorgen om:
• Hygiëne (86% vs. 91% in 2013)
• Bacteriële ziekteverwekkers (81%)
• Pesticiden (bestrijdingsmiddelen) (78%)
• Antibioticaresistentie en hormonen in het vlees (76%)
• Additieven (kleurstoffen, conserveermiddelen, smaakversterkers,… ) (66%)
• 42% zegt weinig of niet bezorgd te zijn over GGO’s en over houdbaarheidsdata
De bezorgdheid van de consument over voedselthema’s vertoont socio-demografische verschillen.
• De bezorgdheid inzake voedselthema’s is stelselmatig groter bij vrouwen, lager opgeleide en oudere consumenten en bij mensen die gewoonlijk naar de voedingswinkel gaan
• Franstalige consumenten tonen zich over de meeste thema’s meer bezorgd dan Nederlandstalige, wat in het bijzonder geldt t.a.v. GGO’s (69% respectievelijk 52%)

Hygiëne in winkels en restaurants
De consument is, net als in 2013, qua hygiëne en reinheid in grote mate tevreden over:
• Voedingswinkels, detailhandels en supermarkten (meer dan 9O %)
• Directe verkoop op boerderij (86% van wie het kan beoordelen)
De tevredenheid over hygiëne en reinheid in de horeca is significant gestegen van 82% (2013) naar 85% in 2016
De consument is, net als in 2013, qua hygiëne en reinheid relatief minder tevreden over:
• Grootkeukens (75% van wie er een mening over heeft)
• Marktkramen en ambulante verkoop (66%, toch een significante stijging met 6% i.v.m. 2013)

Etikettering
Slechts 56% van de Belgische consumenten zegt regelmatig de vermeldingen op etiketten van voorverpakte voedingsmiddelen te lezen. Franstaligen (62%) geven vaker aan vermeldingen op etiketten te lezen dan Vlamingen (52%), vrouwen en 50-plussers doen dat ook significant vaker dan mannen en jongere mensen.
Meeste aandacht gaat daarbij naar houdbaarheidsdata (/87%)kwart van de consumenten weet echter niet dat voeding met de vermelding TGT na die datum niet meer mag verbruikt worden.
• Ongeveer 60% stelt regelmatig de raadgevingen i.v.m. bewaring en/of bereiding te lezen, wat een significante daling is t.o.v. 2013
• De helft zegt de ingrediëntenlijst te lezen, 47% geeft aan de voedingswaarde te controleren
• Minder dan de helft leest regelmatig informatie over additieven (kleurstoffen, E-nummers...), gezondheidsbeweringen of de aanwezigheid van allergenen.
• Vermeldingen op etiketten inzake land van herkomst (43%) en (bio-)labels (38% t.o.v. 45% in 2013) worden minder frequent gelezen

65% van de vrouwen die gewoonlijk de voedingsaankopen doen, lezen meestal tot altijd de vermeldingen op de etiketten tegenover 53% van de mannen. Het gaat dan vooral om de voedingswaarde, gezondheidsclaims, houdbaarheidsdata en raadgevingen qua bereidingen.

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub