Over coeliakie: Lekker glutenvrij

Laatst bijgewerkt: February 2004 | 6 reacties
lekker-glutenvrij.jpg

boeken/interviews 'Ik proef geen verschil' is het mooiste compliment dat coeliakie-patiënten van tafelgenoten kunnen krijgen. Een grlutenvrij-dieet is immers een van de meest ingewikkelde en veeleisende dieetvormen die er bestaan.

Lekker Glutenvrij is hét kookboek voor coeliakiepatiënten en iedereen die er in zijn omgeving mee te maken heeft. Boordevol heerlijke recepten voor ontbijt, lunch, diner en snacks, met handige tips en informatie over het koken met glutenvrije ingrediënten.

Wetenschapsjournalist Lizet Kruyff en Henny Uffels, voorzitter van de Dieet Advies Commissie van de Nederlandse Coeliakie Vereniging, volgen beiden al jarenlang een glutenvrij dieet. Zij legden zich niet neer bij een paar standaardrecepten, maar gingen zelf op zoek naar de culinaire mogelijkheden binnen dit dieet. Die zijn vastgelegd in dit boek.

Lekker glutenvrij - Kruyff, Lizet/ Uffels, Henny - ISBN: 9021539578 - Prijs: euro 19,99 - Uitgeverij: Culinaire Boekerij

zie ook artikel : Coeliakie en dermatitis herpetiformis (coeliakie van de huid)

zie ook artikel : Het glutenvrije dieet


verschenen op : 27/02/2004 , bijgewerkt op 27/02/2004

6 reacties

Te gek

door anoniem, 30 January 2005 om 17:15

hi, Dit boek is een echte aanrader voor mensen met coeliakie. Top groetjes karin

gluten- en gistvrij

door anoniem, 21 October 2004 om 13:53

In het Groot Vegetarisch Kookboek uit 1981 staat: Zowel vitamine A, als bètacaroteen en vitamine E zijn vetoplosbaar en kunnen zich ophopen in het lichaam. Van vitamine A is bekend dat een overdosis slecht is. Een dagelijkse dosis van meer dan 800 I.E. vitamine E kan giftig zijn. Vitamine C is wateroplosbaar. Dat een overdosis hiervan schadelijk zou zijn komt (voor zover mij bekend) door één onderzoek dat dat heeft uitgewezen. Dat onderzoek behelsde één vorm van vitamine C. Er zijn genoeg mensen die een megadosis (6 à 7 gram) vitamine C slikken zonder dat ze daar last van krijgen.Van een overdosis selenium heb ik nog nooit gehoord. Een probleem met het slikken van supplementen kan zijn dat het evenwicht tussen de verschillende vitamines en mineralen verstoord wordt. Enkel voorbeelden daarvan zijn: Een overdosis vitamine A werkt waarschijnlijk vitamine D tegen, waardoor calcium niet voldoende opgenomen kan worden. Een teveel aan vitamine D wordt afgezet in organen en zachte weefsels en verhindert het neerslaan van calcium in de botten. (Door (te)veel zonlicht kan geen overschot aan vitamine D ontstaan.) Een megadosis vitamine C kan calcium uit het lichaam ‘meenemen’ en eventueel een tekort aan koper doen ontstaan. (De meeste mensen hebben trouwens een overschot aan koper in hun lichaam.) Voor een optimale opname van magnesium is o.a. vitamine D nodig. Ook de B-vitamines horen onderling met elkaar in evenwicht te zijn. De vitamine B6 bijvoorbeeld die in vitaminepillen aanwezig, is moet eerst geactiveerd worden voor het door het lichaam gebruikt kan worden. Voor deze activering is magnesium en riboflavine (vitamine B2) nodig. (Vitamine B6 kan in een hoge dosering als zenuwgif werken en op die manier polyneuropathie veroorzaken.) Volgens een onderzoek van het Ministerie van Landbouw in de U.S.A. zorgt borium ervoor dat vrouwen na de overgang 40% minder calcium, 33% magnesium en een paar procent minder fosfor verliezen door hun urine. Als je dieet rijk is aan meervoudig onverzadigde vetzuren is een inname van extra vitamine E aan te raden. Niet alleen zwangeren en ouderen kunnen vitaminetekorten krijgen, ook andere groepen kunnen daar last van krijgen: Voor een optimale omzetting van bètacaroteen in vitamine A zijn bepaalde enzymen, zink en vet nodig, alsmede een goede schildklierfunctie. Mensen met leverstoornissen, zoals alcoholisten, diabetes- en psoriasispatiënten, kunnen bèta-caroteen onvoldoende omzetten in vitamine A. Je hebt een hogere behoefte aan vitamine A als je veel lichamelijke oefeningen verricht, een groeispurt doormaakt, zwanger bent, borstvoeding geeft of last van infecties hebt. Kinderen die last hebben van mazelen kunnen een zodanig vitamine A-tekort krijgen dat ze blind kunnen worden. M.b.v. een laboratoriumtest kunnen vitamine A-tekorten opgespoord worden. Vraag advies aan je arts als je vitamine A als supplement wilt gebruiken, maar last hebt van cystic fibrosis, suikerziekte, ingewandstoornissen met diarree, nierziekte, leverziekte, een te snel werkende schildklier of een ziekte van de alvleesklier. Tekorten aan thiamine (vitamine B1) kunnen ontstaan door alcoholisme, een te snel werkende schildklier, infecties, zwangerschap, borstvoeding, langdurige diarree, resorptieziekten en brandwonden. Een tekort aan riboflavine (vitamine B2) kan aandoeningen veroorzaken bij de lippen, tong en mondslijmvlies, de huid, de ogen en het centrale zenuwstelsel. Een gebrek aan panthoteenzuur (vitamine B5) kan leiden tot huidaandoeningen. Cobalamine (vitamine B12) kan alleen maar door de darmen opgenomen worden als de maag de intrinsieke factor produceert. Cobalamine wordt vernietigd door roken en door het gebruik van bepaalde medicijnen en alcohol. Door veganisme, zwangerschap, ouderdom, bepaalde ziektes of operaties aan het maag-darmkanaal kunnen tekorten ontstaan. Volgens een onderzoek van Wertalik in 1972 zakt de hoeveelheid vitamine B12 na vijf maanden gebruik van de pil met 24 tot 58 procent. Volgens een onderzoek van Mooij in 1991 kan dit tekort niet door het innemen van een multivitaminepreparaat worden opgeheven. Vrouwen met lage concentraties vitamine B12, inositol en zink hebben een groter risico op een kind met een open ruggetje. Een tekort aan biotine (ook een B-vitamine) kan ontstaan door het niet goed functioneren van de darmflora (bijvoorbeeld door het gebruik van antibiotica) en een overmatige consumptie van rauwe eieren. Rauwe eieren bevatten namelijk avidine, een eiwit dat biotine onwerkzaam maakt. Een tekort aan foliumzuur kan ontstaan door alcoholgebruik en door het gebruik van diverse soorten medicijnen. Er zijn voorbeelden te over die gewag maken van het nut van het slikken van vitamines door (min of meer) gezonde mensen. Enkele onderzoeken: Op Hawaï zijn 3385 mannen onderzocht. Een deel van hen gebruikte tijdens het onderzoek extra vitamine C en E. Zij scoorden beter bij cognitieve functies als logisch denken, geheugen, concentratie en spraak. Dr. Marianne Engelhart van de Erasmus Medical Center in Rotterdam heeft in een zes jaar durende studie waaraan 5392 mannen en vrouwen uit de Rotterdamse wijk Ommoord deelnamen, onderzocht of vitamines behulpzaam zijn bij het voorkomen van dementie. Alle deelnemers waren bij het begin van de studie vrij van dementieverschijnselen en ouder dan 55 jaar. Bij een extra inname van vitamine E bleek 17% minder kans op dementie en 19 % minder kans op Alzheimer te ontstaan, bij een extra inname van vitamine C respectievelijk 9 en 18 % minder kans en bij het eten van extra groenten die rijk waren aan anti-oxidanten respectievelijk 19 en 18 % minder kans. Volgens een Amerikaans onderzoek (Arch Neurol. 2004;61:82-88) zou het dagelijks innemen van 400 tot 1000 IE vitamine E in capsulevorm en 500 tot 1500 mg vitamine C in tabletvorm een effectieve manier kunnen zijn om het ontstaan van de ziekte van Alzheimer te voorkomen. Deze (antioxidant)vitamines zouden de hersencellen beschermen tegen vrije radicalen die samen met de plaques worden gevonden in de hersenen van Alzheimer-patiënten. De wetenschappers onderzochten tijdens deze studie meer dan 4.500 personen van 65 jaar en ouder. De mensen die bij de start van het onderzoek in 1995 extra vitamine C en E slikten, hadden 78% minder kans dat de ziekte van Alzheimer bij hen werd vastgesteld en vier jaar nadat de studie begon had 64% van de vitamine-gebruikers weinig kans dat zij deze ziekte zouden ontwikkelen. Chinese onderzoekers veronderstellen dat foliumzuur een remmend effect kan hebben op de ontwikkeling van maag-/darmkanker, dat dit ook in iets mindere mate geldt voor bèta-caroteen en dat foliumzuur zinvol lijkt bij de behandeling van gastritis atrophicans. (The effect of folic acid on the development of stomach and other gastrointestinal cancers, Chinese Medical Journal, 116 (1), Jan 2003, 15-19). Vitamine C kan helpen bij staar volgens een artikel in de American Journal of Clinical Nutrition (nr. 75, p.540-9). Een dagelijkse consumptie van 362 mg vitamine C gedurende 10 jaar leverde een risicoafname op van circa 60 % bij vrouwen jonger dan 60 jaar. Ook niet-roken en de consumptie van carotenoïden en foliumzuur blijken een preventieve werking op het ontstaan van staar te hebben. Volgens Paul Jauques en Leo Chylack van de U.S. Department of Agriculture's Human Nutrition Research Center on Aging in het Tufts University in Boston halveert een hoge inname van vitamine E de kans op staar vergeleken met een lage inname van deze vitamine. Mensen die zowel een hogere dosis vitamine C als vitamine E en bètacaroteen gebruikten verlaagden hun kans op staar met 80 %. Het slikken van extra foliumzuur vóór en in het begin van een zwangerschap maakt de kans op een kind met een ernstige aangeboren afwijking, zoals een open ruggetje, kleiner. Artsen adviseren vrouwen die zwanger wilen worden en vrouwen die zwanger zijn tot 8 weken zwangerschap om elke dag een tablet met 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur (of een multivitaminepreparaat waarin deze hoeveelheid foliumzuur zit) te gebruiken. Het is niet bezwaarlijk om gedurende langere tijd zo’n lage dosis foliumzuur te gebruiken. Als je al eerder een kindje hebt gekregen met een open ruggetje of een ander neuraal buisdefect, dan kan je arts het nodig vinden dat je een hogere dosering foliumzuur gebruikt. Ook vrouwen met lage concentraties inositol (ook een B-vitamine, niet door iedereen als zodanig erkend) en zink hebben een groter risico op een kind met een open ruggetje. Een chronisch tekort aan vitamine D kan leiden tot zwakte van de hartspier. Vitamine D-tekorten worden geassocieerd met borst-, prostaat-, darm- en huidkanker. Een vitamine D-tekort speelt waarschijnlijk een grote rol bij het ontstaan van diabetes type 1 bij kinderen. Een 11-jarige studie onder 29.368 vrouwen in de leeftijd tussen 55 en 69 jaar toonde aan dat door het gebruik van vitamine D als voedingssupplement de kans op reumatische artritis met 30% daalde. Twee wetenschappelijke Amerikaanse studies waaraan in totaliteit 187.563 verpleegsters deelnamen wezen uit dat vrouwen die dagelijks vitamine D bevattende voedingssupplementen gebruiken 40% minder kans hebben om MS te krijgen. Het risico op MS daalde niet als de vitamine D enkel uit levensmiddelen werd opgenomen. De onderzoekers vermoeden dat vitamine D de overactieve immuuncellen remt. Naast reumatische artritis en MS worden ook andere ziektes als het syndroom van Sjögren, thyroiditis (ontsteking van de schildklier) en de ziekte van Crohn geassocieerd met een verlaagd vitamine D-gehalte. Het extra slikken van vitamines en mineralen lijkt dus meer voordelen dan nadelen op te leveren, mits deze stoffen met elkaar in balans blijven en er niet teveel van ingenomen wordt. Glutenvrij meel is heel geschikt voor het maken van muffins. Kan je niet i.p.v. gist zuurdesem gebruiken? Daar zit maar een heel kleine hoeveelheid bakkersgist in, als je tenminste bent uitgegaan van enkel meel en water om het zuurdesem voor te bereiden. De gedroogde zuurdesem van de natuurvoedingswinkel werkt misschien niet zo goed, omdat bij het recept dat op de verpakking staat ook gist wordt gebruikt. In Duitsland is misschien nog kant-en-klare (natte) zuurdesem te koop in vacuümverpakking.

gistvrij brood

door Ann, 21 October 2004 om 09:34

Ons zoontje heeft een huidziekte, natuurlijk, geen huisziekte... Wijnsteenbakboeder haal je gewoon in een natuurvoedingswinkel.

gistvrij brood

door Ann, 21 October 2004 om 09:32

Beste José, Ons zoontje heeft een huisziekte, waardoor ik af en toe voor hem ook gistvrij brood bak. Hier volgt ons recept: Recept gistvrij brood Bloem (wit of lichtgrof) 500 gr Natriumbicarbonaat of maagzout 6,5 gr Wijnsteenbakpoeder 11,5 gr Boter 42 gr Suiker 10 gr Water met citroensap 250 gr Alle droge stoffen mengen en pas dan de andere grondstoffen toevoegen en kneden. Onmiddellijk na het kneden in de oven bakken op een ingevette bakplaat op 220°C, gedurende ± 30 minuten. Je kan alle ingrediënten makkelijk door je broodmachine laten kneden en dan de deegbol op een bakplaat leggen in de oven. Ik zeg je wel op voorhand: je moet aan de smaak echt wel wennen. Succes ermee! Groetjes, Ann

gluten-en gistvrij

door José Tiszo, 20 October 2004 om 21:35

Ik heb behalve een gluten-intolerantie eveneens een gist-intolerantie en heb tot nu toe geen broodrecepten kunnen vinden, waarbij ipv gist een vervangend produkt, bijv.wijnsteenpoeder, wordt gebruikt. Heb al een aantal pogingen gedaan met de broodbakmachine, maar het lukt me maar niet. Blijkbaar moet de samenstelling van zo'n geheel broodbak-recept dan anders worden. En misschien ook het bakprogramma. Wie weet raad ? Ben dankbaar voor elke tip. Groet, José Tiszo

bekijk alle 6 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub