Voor jou gelezen op De Standaard

Patiënten vangen bot bij claims tegen artsen en ziekenhuizen

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws Voor het eerst bewijst een onderzoek zwart op wit dat patiënten voor een aartsmoeilijke opdracht staan als ze een schadevergoeding vragen aan een zorgverlener. Slechts in 17 procent van de ingediende dossiers kennen de rechtbanken een schadevergoeding toe, schrijft De Tijd. Die vergoedingen blijven ook relatief beperkt. Gemiddeld gaat het om 44.630 euro, maar dat bedrag wordt scheefgetrokken door enkele uitzonderlijk hoge schadevergoedingen.

De krant baseert zich op onderzoek van Tom Vandersteegen van de Universiteit Hasselt. Hij onderzocht hoe 2.000 klachten tegen medici, ingediend over een periode van tien jaar, werden afgehandeld.

‘Een gerechtelijke procedure vergt tijd, energie en geld, terwijl de patiënt dat niet altijd kan opbrengen’, zegt Ilse Weeghmans van het Vlaams Patiëntenplatform in de krant. ‘Patiënten zijn niet altijd verzekerd zodat ze de kosten zelf moeten dragen. De verzekeringsmaatschappij van de zorgverlener staat veel sterker’, aldus Weeghmans.

Het platform pleit voor een meer open communicatie. Ook zou het beter zijn dat ziekenhuizen voor iedereen een verzekeringspolis afsluiten - ook voor de artsen, die nu vaak hun eigen verzekeraar kiezen. Zorgverleners schuiven de verantwoordelijkheid dan naar elkaar door.

Artikel uit De Standaard
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151003_01900429


De Standaard
volgopfacebook

volgopinstagram