Rauwe of bereide groenten: wat is het beste?

Laatst bijgewerkt: januari 2014 | 2 reacties | 30875 x gelezen
In dit artikel
Rauwe of bereide groenten: wat is het beste?

dossier De manier waarop groenten worden bereid en gegeten, heeft invloed op de hoeveelheid voedingsstoffen die het lichaam eruit opneemt. Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, is het het beste te variëren met de bereidingswijze en zowel rauwkost als gekookte groenten te eten.

Gekookt

Groenten staan bekend als een belangrijke bron van vitaminen. Bij het koken van groenten gaat tussen de twintig en vijftig procent van de hoeveelheid vitaminen verloren. Daarom is het aan te raden groenten niet langer te verhitten dan nodig en regelmatig voor rauwkost te kiezen. Kook groenten in slechts een beetje water om te voorkomen dat te veel voedingsstoffen in het kookvocht achterblijven.

Een ander voordeel van gekookte groenten in vergelijking met rauwkost is dat men er gemakkelijk meer van kan eten. Een grotere portie groenten betekent ook de aanbreng van meer voedingsstoffen. Soms is het gehalte aan voedingsstoffen per 100 gram bereide groenten zelfs hoger dan in dezelfde hoeveelheid rauwkost. Dat is het geval wanneer er tijdens de bereiding in verhouding veel vocht (gewicht) verloren is gegaan en relatief weinig voedingsstoffen.

Zijn rauwe groenten altijd beter?

Rauwkost is gezond, maar alleen maar rauwkost eten, is af te raden. Sommige voedingsstoffen zijn beter beschikbaar voor opname in gekookte groenten doordat de celwandstructuur dan is opengebroken. Dat geldt bijvoorbeeld voor lycopeen uit tomaten en glucosinolaten uit koolsoorten. Om meer voedingsstoffen uit rauwe groenten op te nemen helpt goed kauwen. Door kauwen wordt de celwand ook gedeeltelijk kapot gemaakt en kunnen verteringsenzymen uit het darmsap beter inwerken.

Voor de opname van vetoplosbare voedingsstoffen, zoals vitamine E, lycopeen en andere carotenoïden, is een kleine hoeveelheid vet nodig. Groenten worden vaak gegeten als onderdeel van de warme maaltijd waarin doorgaans voldoende vet aanwezig is.

zie ook artikel : Aanbevelingen voor vitaminen

zie ook artikel : Vitaminen en mineralen in de keuken

888888888888888888888
bron: Nice- www.nice-info.be


verschenen op : 06/11/2003 , bijgewerkt op 24/01/2014 -3732

Reacties op "Rauwe of bereide groenten: wat is het beste?"

Stomen

door Victor, 16 november 2004 om 20:22

Hoi naamgenoot! Ik stoom ook altijd me groenten, smaakt veel lekkerder en heb gehoord of gelezen dat het veel geonder is. Als je al kijkt naar de kleur van de groenten die je stoomt of kookt dan zie je al een groot verschil. Stomen is veel beter, de Chinezen doen het ook. Victor

vitaminen ivm rauwkost & koken

door Victor Ponet, 20 november 2003 om 17:33

Graag wil ik vernemen hoe het zit met vitamineverlies bij "STOOMKOKEN": is deze kookmethode beter dan 'gewoon' koken? Vriendelijk dank bij voorbaat. Victor Ponet

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
gezondheid.be op Facebook

pub