Is een middagdutje of ‘powernap’ echt gezond?

Laatst bijgewerkt: mei 2017 | 6 reacties
123-middagdutje-vr-rusten-05-17.jpg

tips Heel wat onderzoeken tonen effectief aan dat een kort middagslaapje, of 'powernap' zoals dat tegenwoordig ook wordt genoemd, een gunstig effect heeft op ons fysiek en mentaal functioneren, zo dit zowel bij oud als jong.

De voordelen van een middagslaapje
Mogelijke voordelen van een (kort) middagdutje, afhankelijk van persoon tot persoon en van de 'kwaliteit' van het middagdutje

• Het kan de alertheid, reactietijd en concentratie verbeteren. Uit onderzoek van de NASA blijkt bijvoorbeeld dat piloten na een 'powernap' van 25 minuten ruim 2 uur langer alert zijn dan wanneer ze niet slapen.
• Het kan de productiviteit verbeteren: de tijd die u 'verliest' door te slapen, wint u in door een verbeterde productiviteit.
• Het kan het geheugen en het leervermogen verbeteren. Dit geldt met name ook voor jonge kinderen.
• Het kan een positief effect hebben op stress.
• Het heeft een positieve invloed op subjectieve gevoelens van moeheid en slaperigheid.
• Het kan (verkeers)ongevallen voorkomen wanneer u zich slaperig voelt.
• Het heeft een positief effect op het mentaal welbevinden, met voelt zich beter.
• Mogelijk heeft het ook een gunstig effect op de bloeddruk.
• U kunt met een middagdutje geen uren slaaptekort inhalen. Wie vaak laat naar bed gaat en vroeg op moet, bouwt een slaaptekort op dat met powernaps niet te compenseren valt. Het helpt wél wanneer u zich wat slaperig voelt.

Wat is het beste tijdstip voor een middagslaapje?
Op dit punt spreken de onderzoeken elkaar tegen. Wellicht verschilt dit van persoon tot persoon en van de concrete omstandigheden.
• Het beste tijdstip voor de meeste mensen ligt in de vroege namiddag, wanneer het normale circadiaans bioritme een lichte dip kent.
• Slaap beter niet meer na 15u omdat dit uw normale nachtrust kan verstoren.

Hoe lang moet een middagdutje duren?
Ook hier spreken de onderzoeken elkaar tegen. Dit verschilt wellicht ook van persoon tot persoon. Er bestaat wel min of meer overeenstemming dat het middagdutje niet langer dan een half uur mag duren.
• Meestal wordt aangeraden om ongeveer 10 tot 20 minuten te slapen. Bij sommige mensen heeft een dutje van 5 minuten al een gunstig effect.

• Wie langer dan een half uur slaapt, loopt de kans om in diepe slaap te komen en versufd wakker te worden ('slaap inertia') en heeft langere tijd nodig om weer actief te zijn. Bovendien kan dit de nachtelijke slaap verstoren.

• Wie bang is om door te slapen, kan het beste een wekker zetten en die na een half uur laten afgaan.

Waar doet u best een middagdutje?
• Probeer een rustige omgeving te vinden, bij voorkeur zonder storende geluiden en met gedempt licht.
• Belangrijk is vooral dat u niet gestoord wordt tijdens uw slaap. Een verstoord dutje doet alle voordelen teniet.

Meer lezen
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2008.00718.x/full
http://sleepfoundation.org/sleep-topics/napping


verschenen op : 25/12/2014 , bijgewerkt op 31/05/2017

6 reacties

Is een middagdutje of ‘powernap’ echt gezond?

door anoniem, 10 februari 2015 om 20:05

Als student deed ik elke dag in den blok minstens 3 kwartier een middagedut na het eten en als ik nu lees dat dit het geheugen bevordert kan ik dat echt beamen. Aan te raden !

Is een middagdutje of ‘powernap’ echt gezond?

door Johan Van Raemdonck, 7 januari 2015 om 22:11

Als ervaringsdeskundige (als ik kan neem ik steeds mijn powernapke)kan ik alleen maar beamen wat de voordelen zijn. Nu nog mijn baas overtuigen om het ook op het werk in te voeren.

Is een middagdutje of ‘powernap’ echt gezond?

door Hendrik, 30 december 2014 om 11:25

Door de medicatie (o.a. anti-epileptica) heb ik veel behoefte aan een 'siesta'. Dat kan zowel thuis als op mijn werk zijn. Dat duurt maximum 1 uur. Daarna kan ik er weer invliegen alsof de dag pas begint. Het rendement is evengroot als 's morgens.

bekijk alle 6 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub