Hebt u last van kerstmis- of eindejaarsstress?

Laatst bijgewerkt: December 2016 | 1 reacties
123-kerstmis-diner-familie-12-16.jpg

tips Stille Nacht, Heilige Nacht? De kerst- en eindejaarsperiode is voor veel mensen, vooral vrouwen, een van de drukste en meest stresserende periodes van het jaar. Dat blijkt althans uit recent onderzoek in onder meer Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten.

• Volgens een internetonderzoek van OpinionWay zou 37% van de Fransen gestresseerd zijn in de weken voor kerstmis. Bij vrouwen is dat zelfs 42%.

• Volgens een ander opinie-onderzoek van Ipsos vindt bijna de helft van de Fransen de kerstaankopen een echte corvee. Meer dan een op vijf Fransen zou zich volgens deze enquête ook financiële zorgen maken om hun eindejaarsaankopen te kunnen betalen.

• Volgens gelijkaardig onderzoek in Engeland is het organiseren van het kerstfeest voor meer dan de helft van de Engelse vrouwen de meest stresserende taak van het jaar. Vooral het entertainen van gasten, het plannen en koken van het kerstdiner, het schoonmaken en versieren van de woning, het zoeken van een gepaste outfit en het vinden van de juiste cadeautjes baren hen zorgen. Gemiddeld zouden Britse vrouwen 270 uren spenderen (dat komt overeen met 11dagen) aan de voorbereidingen van het 'perfecte' kerstfeest.

• Volgens onderzoek van de American Psychological Association klaagt 44 procent van de Amerikaanse vrouwen over toegenomen stress tijdens de eindejaarsperiode (tegenover 31% bij de mannen). Belangrijke redenen voor die stress zijn tijdsgebrek, geldgebrek en druk om cadeautjes te kopen. Waar 41% van de mannen verklaart dat de einderjaarsperiode een periode is om zich te ontspannen, is dat slechts 27% bij de vrouwen.

• Door de stress slapen vrouwen ook te weinig: bijna de helft van de (ondervraagde) Britse vrouwen slaapt in de week voor kerstmis maar vijf uur per nacht. Ruim een derde van de vrouwen zegt rond kerstmis last te hebben van nachtmerries, waarbij ze bijvoorbeeld achterna gezeten worden door een reuzenkalkoen, naakt aan de feesttafel zitten of betrapt worden met de kerstman...

• De kerstperiode kan ook om andere redenen een mentaal belastende periode zijn, bijvoorbeeld omdat men zich alleen voelt, omdat men terugdenkt aan onprettige gebeurtenissen tijdens het afgelopen jaar, omdat men treurt om geliefden die in het voorbije jaar zijn verdwenen, omdat men de balans van het voorbije jaar opmaakt, enzovoorts.

• Door die 'kerstmis-stress', in combinatie met slaaptekort en ongezondere leefgewoonten (minder beweging, meer alcohol...) zouden mensen minder weerstand hebben en vatbaarder worden voor infecties, een hogere bloeddruk hebben, meer last hebben van hoofdpijn en maagklachten, enzovoorts.

• Uit onderzoek van de American Psychological Association blijkt dat veel koppels rond kerstmis te maken krijgen met relatieproblemen. Januari is, ook bij ons, een piekmaand wat het aantal echtscheidingsaanvragen betreft.

Tips tegen kerstmis-stress
Herkent u zich hierin? Op diverse websites van gereputeerde organisaties, zoals de Britse National Health Service en de Stress Management Society, de American Psychological Association en de Mayo Clinic, zijn tips te vinden om beter om te gaan met deze zogenaamde kerstmis-stress.

• Begin op tijd met de planning en voorbereiding van de eindejaarsfeesten zodat u niet alles op het laatste ogenblik moet doen.
• Probeer niet om alles zelf te doen, maar schakel kinderen, partner, familie of vrienden in om de kerstboom te versieren, geschenken uit te kiezen, het kerstdiner voor te bereiden...
• Maak een budget op over hoeveel u kunt en wilt spenderen aan uw eindejaarsaankopen en houdt u aan dat budget. Maak van kerst geen cadeautjeswedstrijd. Het gaat om de attentie, niet om het prijskaartje.
• Wees realistisch. Probeer u zelf bijvoorbeeld niet te overtreffen in de keuken. Maak het niet te ingewikkeld, maar kies voor gerechten waarmee u vertrouwd bent, die u eventueel vooraf kunt bereiden. Niet alles hoeft 'perfect' te zijn en aanvaard dat er wel eens iets mis kan lopen. Aanvaard ook dat dingen kunnen veranderen. Bijvoorbeeld dat uw volwassen kinderen eigen plannen hebben met kerstmis.
• Leer neen te zeggen. 'Ja' zeggen wanneer u eigenlijk 'neen' wilt zeggen, kan erg vermoeiend en frustrerend zijn. U hoeft bijvoorbeeld niet naar elk feestje te gaan als u daar geen zin in hebt, of elk jaar opnieuw tijd door te brengen met vervelende familieleden of collega's.
• Een kerstdiner is niet de ideale gelegenheid om al langer sluimerende conflicten of problemen uit te praten, zeker niet als iedereen al wat gedronken heeft.
• Maak tijd voor u zelf. Zorg bijvoorbeeld dat u voldoende slaapt. Maak af en toe een wandeling, neem wat tijd om te lezen of naar muziek te luisteren. Plan een rustige dag alleen of met uw partner.
• Erken en neem tijd voor uw gevoelens. U hoeft niet geforceerd opgewekt te zijn tijdens de eindejaarsperiode. Het is normaal dat u bijvoorbeeld rouwt om iemand die recent overleden is, of dat u zich als alleenstaande in deze periode extra eenzaam kunt voelen. Praat erover met uw familie of vrienden.
• Drink niet te veel tijdens de kerstdagen, probeer ook tijdens deze feestelijke periode gezond te eten en probeer elke dag een beetje te bewegen.

Meer info
www.apa.org/news/press/releases/2006/12/holiday-stress.pdf
www.nhs.uk/Livewell/Healthychristmas/Pages/Stressfreechristmas.aspx
www.stress.org.uk/files/Christmas-stress-guide.pdf
www.mayoclinic.org/healthy-living/stress-management/in-depth/stress/art-20047544
www.publichealthreports.org/issueopen.cfm?articleID=3019
psychologie.aujourdhui.com/dossier/stress-noel.asp


verschenen op : 18/12/2014 , bijgewerkt op 06/12/2016

1 reacties

Hebt u last van kerstmis- of eindejaarsstress?

door anoniem, 12 December 2016 om 06:20

Heel eenvoudig. Als je daar zoveel stress van hebt en je twijfelt dat de betaling van het feest een probleem is....WAAROM DOE JE HET DAN. Je zal je misschien gelukkig voelen en zeker opgelucht als je de onzin stopt

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub