Niet wat maar hoe en wanneer u eet is belangrijk bij migraine

Laatst bijgewerkt: June 2014 | 1 reacties
123-uurw-voed-biorit-biol-klok-nachtw-170_031.jpg

tips Veel migrainepatiënten zijn ervan overtuigd dat bepaalde voedingsmiddelen of –bestanddelen een migraine-aanval kunnen uitlokken. Behalve voor cafeïne, is van geen enkel van de voedingsmiddelen of –bestanddelen wetenschappelijk aangetoond dat ze effectief een migraine-aanval kunnen uitlokken. Dit betekent niet dat ze géén rol kunnen spelen, alleen is dit tot nu toe nauwelijks serieus onderzocht.

Wat wél vaststaat is dat bepaalde (slechte) voedingsgewoonten een belangrijke rol kunnen spelen bij een migraine-aanval.

• Te weinig eten door vasten of een dieet, of door het uitstellen of overslaan van een maaltijd.
Dit kan leiden tot een te laag suikergehalte in het bloed (hypoglycemie) en tot een verhoogde productie van serotonine. Dat is een zogenaamde neurotransmittor, een chemische stof die zorgt voor de communcatie tussen zenuwcellen, en die een rol speelt bij onder meer depressies.

Bij een te laag bloedsuikergehalte verhoogt de bloedstroom naar de hersenen om de hersenen te voorzien van voldoende suiker, waardoor hersencellen kunnen geprikkeld worden en een migraine-aanval kan ontstaan.
Ook schommelingen in het bloedsuikergehalte (door bijvoorbeeld een maaltijd over te slaan en dan plots een suikerrijke snack te eten, of een pizza na een nachtje stappen), kunnen een rol spelen bij het uitlokken van een aanval.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat u dénkt dat u migraine krijgt door het drinken van rode of witte wijn op een feestje, terwijl de eigenlijke trigger is dat u nog niet gegeten hebt, te laat gegeten hebt of gewoon te weinig geslapen hebt.

Het advies luidt dan ook:
- regelmatig eten (drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes);
- geen maaltijden overslaan (bijvoorbeeld het ontbijt);
- geen maaltijden uitstellen: wanneer u bijvoorbeeld normaal om 7u ’s avonds eet, maar naar een feest moet waardoor u pas rond 9u aan tafel gaat, wacht dan niet tot 9 u om iets te eten, maar eet om 7u al iets kleins;
- wees voorzichtig met suikerrijke tussendoortjes en snacks die het bloedsuikergehalte sterk kunnen verhogen.

• Te weinig drinken.
Dit kan leiden tot uitdrogingsverschijnselen (dehydratatie).
Advies: drink minstens 1,5 à 2 l per dag.

zie ook artikel : Migraine en voeding


verschenen op : 30/06/2014

1 reacties

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub