Hoe ontstaat spanningshoofdpijn en wat kunt eraan doen?

Laatst bijgewerkt: January 2014
man-hoofdp-depr-stress-170_400_06.jpg

tips Spanningshoofdpijn is een veelvoorkomend type van hoofdpijn waarbij u een drukkende of knellende, eerder een doffe, zeurende dan kloppende pijn voelt op het voorhoofd of aan beide kanten van het hoofd, alsof er een band rond het hoofd zit. Ook de nek- en schouderspieren kunnen stijf en gevoelig zijn. Het kan ook zijn dat u last hebt van fel licht of hard geluid. In vergelijking met sommige andere types van hoofdpijn, zoals migraine, is de pijn meestal niet zo erg dat u uw normale bezigheden niet meer kunt uitoefenen. De pijn wordt ook niet erger door lichamelijke inspanning. Meestal voelt u zich ook niet misselijk. De pijn kan slechts enkele minuten duren, maar kan ook meerdere dagen aanhouden. Sommige mensen hebben bijna constant in mindere of meerdere mate van spanningshoofdpijn, waardoor het wel erg vervelend kan worden.
Bijna iedereen heeft wel eens last van dit soort hoofdpijn, de ene als iets vaker dan de andere. Ook kinderen kunnen er last van hebben.

Hoe ontstaat spanningshoofdpijn?
Het preciese ontstaansmechanisme is niet gekend. Maar dit type van hoofdpijn kan uitgelokt worden of verergeren bij een verkeerde houding of wanneer u lang in dezelfde houding blijft zitten, wanneer u slecht slaapt, moe bent of om een of andere reden gespannen bent. Wanneer u daarentegen afgeleid of ontspannen bent, of goed hebt geslapen, vermindert de hoofdpijn meestal.
Mogelijk spelen ook hormonale factoren mee, wat zou kunnen verklaren waarom vrouwen meer last hebben van dit soort hoofdpijn dan mannen.

Wat kunt u doen bij spanningshoofdpijn?
Meestal verdwijnt spanningshoofdpijn na enkele uren tot dagen vanzelf.

• Vermijd alle situaties die spanningshoofdpijn kunnen uitlokken, zoals gebrek aan slaap, lang in dezelfde houding blijven, fysieke en mentale stress, enzovoorts. Hou eventueel een hoofdpijndagboek bij om erachter te komen wanneer en in welke omstandigheden u hoofdpijn krijgt.
- Probeer voldoende te bewegen (minstens een halfuur per dag) en u zowel fysiek als mentaal te ontspannen.
- Leer eventueel ademhalings- en ontspanningsoefeningen aan, zoals bijvoorbeeld yoga.
- Laat uw gespannen spieren masseren door een vriend(in).
- Zit geen uren aaneen in dezelfde houding, bijvoorbeeld achter de computer, maar ontspan af en toe.
- Probeer of de pijn weggaat door een warm bad of douche.
- Zorg voor voldoende nachtrust.

• Indien de hoofdpijn erg is of heel frequent optreedt, kunt u een pijnstiller zoals aspirine of paracetamol gebruiken. Gebruik alleen een pijnstiller wanneer de pijn erg is, en respecteer de maximum hoeveelheden. Neem geen pijnstillers dagenlang achter elkaar.

• Hebt u vaak last van dit soort hoofdpijn, dan kunt u overwegen om gedurende enkele weken een acupunctuurkuur te volgen: volgens sommige rapporten zou dit een positief effect kunnen hebben.

• Raadpleeg uw arts indien de pijn na enkele dagen niet voorbij is of erger wordt, als er andere verschijnselen optreden (zoals braken, gezichtsverlies, verwardheid, koorts enzovoorts) of als u zich ongerust maakt.


verschenen op : 08/02/2014
pub