Verstopping of constipatie op reis

Laatst bijgewerkt: June 2013
123-man-w-toilet-diarree-constip-170_07.jpg

tips Hoewel reizigersdiarree een typisch probleem is voor reizigers naar minder hygiënische bestemmingen, kan ook aanhoudende verstopping of constipatie op reis soms een zeer vervelend euvel zijn. Dat heeft te maken met de verandering van het dagritme, doordat u minder verse groenten en fruit eet en mogelijk meer witte broodsoorten, doordat u niet altijd de gelegenheid hebt om naar het toilet te gaan of u niet helemaal op uw gemak voelt op een vreemd toilet enzovoort.

• Neem een vezelrijk en gevarieerd ontbijt, met bijvoorbeeld volkorenbrood en ander volkorenproducten (muesli, havermout). Zorg voor voldoende vezelrijke voedingsmiddelen, zoals peulvruchten, groenten (300 g per dag) en fruit (2 stukken per dag). Een vezelrijk dagmenu bevat ongeveer 30 gram vezels per dag. Een koude aardappelof pastasalade kan ook een gunstig effect hebben op de darmwerking.

• Drink voldoende, namelijk 1,5 tot 2 liter per dag.

• Een glas (lauw) water drinken op de nuchtere maag (door het volume) of een kop koffie kunnen extra behulpzaam zijn.

• Laxerende voedingsmiddelen zijn ook karnemelk, yoghurt, ontbijtkoek (peperkoek), stroop, sap van citrusvruchten.

• Stoppende voedingsmiddelen zijn banaan, beschuit, bosbessensap, kaneel, witte rijst, sterke thee, toast, rode wijn.

• Neem voldoende en regelmatig lichaamsbeweging.

• Stel de toiletdrang niet uit. Neem voldoende tijd voor de toiletgang.

• Daar waar chemische laxeermiddelen in het dagelijkse leven afgeraden worden, is het wel aan te bevelen om op reis een licht laxeermiddel (bijvoorbeeld in de vorm van een druppelflesje) mee te nemen, indien u op reis last hebt van hardnekkige constipatie.


verschenen op : 17/07/2013

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub