Tips voor veilig snowboarden

Laatst bijgewerkt: January 2018 | 10 reacties
123-man-snowboarden-wintersport-01-18.jpg

dossier Snowboarden is de snelst groeiende wintersport, vooral bij jonge mensen. Snowboarden zou nu reeds meer dan 20% van alle wintersporten vertegenwoordigen.
Net als aan alle wintersporten is het echter niet zonder risico's. Vooral bij beginnende snowboarders gebeuren er nogal wat ongevallen: 25% van alle ongevallen gebeuren tijdens de eerste uitstap, meer dan 50% van de ongevallen gebeuren tijdens het eerste snowboard-seizoen.
In vergelijking met ski waar vooral de knieën worden gekwetst, raken bij snowboarden vooral de bovenste ledematen en de enkels gekwetst.
23% van de verwondingen worden vastgesteld aan de pols, bijna 17% aan de enkels, e 16% aan de knieën.
Andere lichaamsdelen die gekwetst raken zijn het hoofd (9%), de schouders (8%), de romp (8%) en de elebogen (4,5%). Bijna de helft van alle breuken zijn polsbreuken.

Praktisch

• Bereid je ski- of snowboardvakantie tijdig voor door thuis reeds aangepaste fitnessoefeningen te doen en om je uithouding aan te scherpen.
• Volg lessen voor je begint te snowboarden
• Draag polsbeschermers en eventueel ook elleboog- en beenbeschermers zoals bij het skaten
• Draag eventueel een helm, zeker als je een beginner bent.
• Gebruik aangepast materiaal. Voor een beginnend snowboarder zijn soepele schoenen best. Als beginner moet je de bindingen vrij los laten om je knieën te sparen bij een val. Hoe beter je kan snowboarden, hoe vaster je de bindingen kan instellen
• Gebruik als beginnend snowboarden eventueel skisticks
• Ga alleen snowboarden op pistes waar dat is toegelaten. Vermijd pistes met veel ijs en pistes waar heel veel volk is
• maak op de skilift je achterste voet los
• pas vooral goed op op het einde van de dag als je vermoeid begint te raken
• vermijd alcohol

zie ook artikel : Pre-ski oefeningen

zie ook artikel : Ski-stretching oefeningen - Tijd nemen voor opwarming


verschenen op : 10/01/2016 , bijgewerkt op 24/01/2018

10 reacties

rechtervoet los!

door katrien, 27 February 2006 om 11:00

Bij het nemen van een sleeplift of zetellift, moet je atlijd je achterste voet losmaken. Dit is niet altijd je rechtervoet! Mensen die rechts voor staan (goofy), maken dus hun linkervoet los, de regular-snowboarders (linkervoet voor), maken hun rechtervoet los.

???

door manon, 18 February 2006 om 16:28

en je stuitje dan ???? daar val ik altijd op !!!!!!

gebruik skisticks !

door walter, 30 December 2005 om 10:42

Geen flauw idee wat je met die skisticks moet doen als je leert snowboarden. Als je bij het snowboarden valt dan val je ofwel vooruit of achteruit. In geen van beide gevallen kunnen skisticks je dan rechthouden. Bovendien hinderen ze je in het bewegen van de schouders nodig om fatsoenlijk te draaien. Zorg beter voor goeie polsbeschermers, een kussentje in je broek en eventueel kniebeschermers. Skisticks horen er op geen enkele manier bij!

gebruik skisticks !

door anoniem, 30 December 2005 om 10:41

Geen flauw idee wat je met die skisticks moet doen als je leert snowboarden. Als je bij het snowboarden valt dan val je ofwel vooruit of achteruit. In geen van beide gevallen kunnen skisticks je dan rechthouden. Bovendien hinderen ze je in het bewegen van de schouders nodig om fatsoenlijk te draaien. Zorg beter voor goeie polsbeschermers, een kussentje in je broek en eventueel kniebeschermers. Skisticks horen er op geen enkele manier bij!

Helm

door Nathalie, 13 December 2005 om 15:52

Nog beter zou zijn; draag ALTIJD een aangepaste helm! De kinderen met een fietshelm op de piste zijn soms niet meer op één hand te tellen; en dan mogen ze wel een helm ophebben, veel gaat dit niet helpen als ze vallen! EN inderdaad, zowel skiers als snowboarders, jong en oud zouden ALTIJD een helm moeten dragen (al doe ik 't zelf ook niet altijd!)

bekijk alle 10 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub