print 2 reacties |2.519x gelezen

Aspirine verhoogt risico maculadegeneratie

Regelmatig aspirinegebruik hangt samen met een verhoogd risico op maculadegeneratie. Dat is een ongeneeslijke oogaandoening waarbij het zicht geleidelijkaan achteruitgaat. Het is een van de belangrijkste oorzaken van blindheid op latere leeftijd.
Of er sprake is van een oorzakelijk verband is evenwel onduidelijk. Dat blijkt uit een Australische studie bij 3400 50-plussers in het Journal of the American Medical Association (JAMA).

Over een periode van 15 jaar ontwikkelde ruim 9% van de aspirinegebruikers ‘natte’ maculadegeneratie, tegenover minder dan 4% van de niet-gebruikers. Ook indien rekening werd gehouden met mogelijke verstorende factoren zoals leeftijd, cardiovasculaire ziektes en verhoogde bloeddruk bleef er een hogere kans op het ontstaan van maculadegeneratie in de aspirinegroep. Aspirine bleek geen verband te hebben met ‘droge’ maculadegeneratie.

Een andere bekende risicofactor voor maculadegeneratie is roken.

zie ook artikel : Maculaire degeneratie

verschenen op : 06-03-2013

 

Meer over:   zintuigstoornissen     oogziekten     slechtziend     geneesmiddelen voor hart-vaatziekten     zintuigen    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print 2 reacties |2.519x gelezen

Reacties

Aspirine verhoogt risico maculadegeneratie

door anoniem , 20 februari 2014 om 00:33

ik heb ook macula degeneratie gekregen door het gebruik van cortisone ...

lees verder »

Aspirine verhoogt risico maculadegeneratie

door anoniem , 28 april 2013 om 12:50

ook mensen die cortisone gebruiken zouden een verhoogd risico hebben om maculadegeneratie te ontwikkelen. ...

lees verder »

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub
pub