12 Goede reflexen tegen kanker: doe zelf je risico dalen.

Laatst bijgewerkt: april 2015 | 5 reacties | 42543 x gelezen

tips 30 tot 50 % van de kankers zouden we kunnen vermijden. En toch blijft het aantal kankers stijgen. Erg verbazingwekkend is dat niet, omdat nog zoveel mensen zich vergissen wat betreft de belangrijkste risicofactoren. 43% van Belgen denkt namelijk ten onrechte dat kanker vooral veroorzaakt wordt door externe factoren, maar in realiteit komt de belangrijkste invloed van onze individuele levensstijlen. En dat is niet de enige misvatting over kanker, zo blijkt uit de kankerbarometer van Stichting tegen Kanker.

1. Zeg tabak vaarwel
Tabak is de belangrijkste oorzaak van kanker en verantwoordelijk voor meer dan 25 % van alle kankerdoden! Tabak veroorzaakt zelfs 10 % van alle overlijdens bij volwassenen.

2. Wees lief voor uw huid
Bakken in de zon – of onder een zonnebank – verhoogt de kans op huidkanker, zeker als u jonger dan 30 bent. Blijf uit de zon!

3. Te veel kilo’s = te veel risico’s
Overgewicht verhoogt het risico op heel wat kankers zoals slokdarmkanker, kanker van de dikke darm en de endeldarm, borst- en nierkanker.

4. Drink alcohol met mate
Meer dan één alcoholconsumptie per dag verhoogt het risico op borst- en dikkedarmkanker.

5. Beweeg gezond!
Met 30 minuten matige fysieke activiteit per dag (60 voor kinderen) beperkt u uw risico op verschillende kankers.

6. Verwen uw darmen
Voldoende vezels (uit fruit, groenten en volkorenproducten) beperken het risico op dikkedarm- en endeldarmkanker.

7. Vermijd rood vlees
Rund, varken, schaap, spek, worst en andere rode vleessoorten kunnen het risico op dikkedarm- en endeldarmkanker verhogen. Eet rood vlees dus met mate!

8. Schud het zout ... uit uw dieet
Te veel zout verhoogt het risico op maagkanker. Vijf gram zout per dag is het maximum!

9. Vecht voor het milieu
Lucht-, water en bodemvervuiling door kankerverwekkende chemicaliën veroorzaken 1 tot 4 % van alle kankers. Denk eraan dat ons individueel gedrag ook zijn weerslag heeft op ons milieu.

10. Enkele appels per dag houden echt de dokter van u af
Met vijf porties fruit en groenten per dag doet u uw risico op kanker dalen.

11. Laat u vaccineren
Virusinfecties met hepatitis B en HPV veroorzaken tot 9 % van de overlijdens door kanker in ontwikkelde landen (en tot 20 % in ontwikkelingslanden). Vandaag zijn er enkele preventieve vaccins beschikbaar.

12. Doe mee met screening

Ben je:
• Een vrouw tussen de 50 en 69? Ga dan in op de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Die krijg je om de 2 jaar in de bus.


verschenen op : 28/05/2013 , bijgewerkt op 30/04/2015 -702

Reacties op "12 Goede reflexen tegen kanker: doe zelf je risico dalen."

12 Goede reflexen tegen kanker: doe zelf je risico dalen.

door Luc , 10 maart 2013 om 20:30

Ik heb het moeilijk met de raad om te vaccineren. Het vaccin is samengesteld voor bepaalde types van het griepvirus. Regelmatig komt er een andere variant van het griepvirus binnen en zijn de varianten waarvoor je vaccin gekregen hebt ontoereikend.

kanker

door geens lief, 9 maart 2013 om 13:32

Heb steeds gezond gegeten, voldoende water gedronken, veel gesport, voldoende slaap elke dag, alcohol met mate... en toch in 2008 longkanker (typische vorm van longkanker niet bij nietrokenden) gekregen en in 2010 zijn er uitzaaiingen vastgesteld !

12 Goede reflexen tegen kanker: doe zelf je risico dalen.

door Marleen, 8 maart 2013 om 11:16

Ik las in een reactie dat men bij bloedafname, wanneer de juiste onderzoeken zijn aangevinkt, voldoende kan zien. Opgelet dit is niet altijd waar, er zijn kwaadaardige gezwellen, die later een groot risico hebben om kanker te worden, en hiervan ziet men niets in het bloed tot het veel te laat is!!!

12 goede reflexen

door Theo Geerts, 4 maart 2013 om 11:43

Voeg suiker ook maar toe aan het lijstje met te mijden producten.

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
gezondheid.be op Facebook

pub