Bescherm uw huid op de skipiste

Laatst bijgewerkt: February 2018
123-vr-koud-ski-sneeuw-02-18.jpg

tips Dat we onze huid in de zomer moeten beschermen tegen overdreven zonlicht, weet ondertussen het kleinste kind. UV-stralen drogen de huid niet alleen uit en versnellen de huidveroudering, maar verhogen ook het risico op huidkanker.

Kinderen moeten, ongeacht hun huidtype, extra goed oppassen voor zonnebrand. De huidcellen zijn op jonge leeftijd extra gevoelig voor beschadigingen door de zon.

In de bergen moet men zich zo mogelijk nog beter beschermen tegen de UV-straling van de zon. Hoe hoger men gaat, hoe meer UV-stralen (gemiddeld 4% meer per 300 m, wat betekent dat op een hoogte van 2.000 m er bijna 30% meer UV-stralen zijn). Bovendien worden die stralen ook nog eens weerkaatst door de sneeuw. De koude en de wind zorgen er bovendien voor dat we minder snel voelen dat de zon brandt, waardoor we kunnen verbranden zonder het zelf te merken. Wolken houden wel een deel van de UV-straling tegen, maar lang niet alles. Schapenwolkjes reflecteren zelfs UV-straling net als sneeuw. Gebruik daarom altijd een anti-zonnebrandcrème, ook bij iets minder mooi weer.

• Smeer je een half uurtje vóór je de piste op gaat goed in met zonnecrème. Herhaal dit ongeveer elke twee uur. Smeer vooral gevoelige plekjes, zoals de neus, oren, lippen en oogleden regelmatig in.

• Gebruik bij het skiën een zonnecrème met een voldoende hoge beschermingsfactor (beschermingsfactor 15 of meer) die zowel een UV-A als een UV-B- filter bevat. Gebruik voor kinderen en als je een gevoelige huid hebt (lichte huid, veel sproeten, rossig of lichtblond haar, je verbrandt snel) een zogeheten sunblock (20-30+).

• Gebruik een crème op vetbasis. Die kan in tegenstelling tot crèmes op waterbasis niet bevriezen. Zo'n crème blijft ook als het koud is goed smeerbaar en voorkomt uitdroging van je huid.

• Wees extra-voorzichtig indien u geneesmiddelen neemt die de gevoeligheid voor de zon kunnen verhogen, zoals bv. antibiotica en sommige middelen tegen huidaandoeningen (zoals acitretine, tretinoïne, pimecrolimus…).

• Ook een bescherming van de lippen, handen en voeten tegen de koude is zeker geen overbodige luxe. Regelmatig aanbrengen van een beschermende lippencrème (vier, vijfmaal per dag) – bij voorkeur met een zonnefilter - kan gesprongen en gekloven lippen voorkomen. Een flinke dosis UV-straling kan bovendien je natuurlijke afweer tijdelijk verminderen. Hierdoor krijgen onderdrukte infecties een kans. Dit verklaart waarom zoveel mensen tijdens de wintersport last krijgen van een koortslip.


verschenen op : 27/02/2014 , bijgewerkt op 06/02/2018

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub