print |11.397x gelezen

Hoe licht is light?

Lightproducten zijn niet meer uit de winkelrekken weg te denken. Wervelende reclameslogans en beelden van slanke modellen op de verpakking doen de consument geloven dat lightproducten bijdragen tot een gezonde voeding en weinig of geen calorieën aanbrengen. Wat is daarvan aan en welke plaats verdienen lightproducten in onze voeding?

30% minder

Een product met op de verpakking de vermelding “light” moet minstens 30 % minder suiker, vet en/of energie (calorieën) bevatten dan de normale versie. Voor natrium (zout) is volgens de wetgeving voor voedingsclaims een verschil van 25 % aanvaardbaar. De producent is wettelijk verplicht om op de verpakking te vermelden welke voedingsstof is verlaagd en het voedingsmiddel dus “light” maakt. Raadpleeg daarom het etiket voor meer precieze info.

Lightproducten goed voor de lijn?

Minder calorieën is nog niet hetzelfde als geen calorieën en minder vet is niet altijd vetarm. Denk maar aan sommige zoete desserts die ook in hun lightversie doorgaans nog altijd veel meer calorieën bevatten dan bijvoorbeeld een stuk fruit. Bovendien heeft men vaak de neiging om meer van een lightproduct te eten. Een doos lightkoekjes oppeuzelen in plaats van enkele gewone koekjes zal uiteindelijk meer vet en calorieën opleveren. Lightchips en -koekjes horen trouwens evenzeer thuis in de restgroep van de actieve voedingsdriehoek als de gewone varianten.

Lightproducten moeten dus met de nodige aandacht worden ingepast in het kader van een evenwichtige en gevarieerde voeding. Zij kunnen variatie brengen in de voeding maar mogen niet als een surplus worden gebruikt.

Wanneer biedt light wel voordeel?

Bijvoorbeeld in het geval van kaas. Lightkaas is een goed alternatief voor vette kaas, op voorwaarde dat de boterham er niet extra dik mee wordt belegd.

Lightfrisdranken maken deel uit van de watergroep van de actieve voedingsdriehoek en zijn dus een betere keuze dan gewone frisdranken. Dit wil echter niet zeggen dat ze water kunnen vervangen. Water krijgt steeds de absolute voorkeur en blijft de dorstlesser bij uitstek. Regelmatig water drinken in plaats van gezoete dranken zorgt er bovendien voor dat je de zoete smaak ontwent.

Zijn lightproducten veilig?

Om de energiewaarde van een product te verminderen wordt suiker vaak vervangen door kunstmatige zoetstoffen. Het gebruik van deze zoetstoffen is strikt gereglementeerd. Zoetstoffen zijn veilig zolang de ingenomen hoeveelheid onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. Het is aanbevolen voor volwassenen om niet meer dan 0,5 liter lightfrisdrank per dag te drinken, voor jongeren maximaal 33 cl (of 1 blikje) en voor kinderen maximaal 1 glas.

verschenen op : 15-03-2012

Bron: Nice-info

Meer over:   dieet     modediëten     voedingsadditieven     gezonde voeding    

Vind je deze informatie nuttig? Deel deze dan nu:
print |11.397x gelezen

Reageer op dit artikel

email:
naam:
verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
onderwerp:
bericht: tekens over.
terug naar begin artikel »
pub
pub
pub