Zo slagen uw goede voornemens

Laatst bijgewerkt: December 2011
ying-yang-balans-psych-steen-170_400_12.jpg

tips Met het nieuwe jaar maken we weer volop goede voornemens. Stoppen met roken, minder drinken of snoepen, gezonder eten, afslanken, meer sporten, meer tijd voor familie of vrienden... Maar hoe maakt u die goede voornemens ook waar?
Uit een enquête van de Socialistische Mutualiteiten blijkt dat we tegen 15 januari reeds 90% van onze goede voornemens, die te maken hebben met gezondheid en beweging, vergeten zijn. Een Nederlandse internetenquête is optimistischer: Bijna 6 op 10 mensen die begin 2009 goede voornemens maakten, houden die nog steeds vol. De 40 procent die de voornemens niet hebben waargemaakt, gaan het dit jaar zeker weer proberen.
De voornaamste reden waarom onze goede voornemens niet blijven duren is omdat ze vaak onrealistisch zijn. We willen teveel bereiken in een te korte tijd. Goede voornemens zoals afslanken, stoppen met roken of meer bewegen gaan gepaard met een gedragsverandering. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Waarom wil u veranderen?
Onderzoek wat precies je motivatie is om te stoppen met het ongezonde gedrag. Is dat omdat jouw partner er steeds over zeurt of omdat u zich niet goed voelt? Stoppen alleen omdat het 1 januari is, is waarschijnlijk voldoende om vol te houden.

Stel een concreet en realistisch doel
Begin met een realistisch doel en maak niet te veel goede voornemens tegelijk. Als u tot nu toe nooit sport, dan moet u bijvoorbeeld niet direct beginnen aan de voorbereiding van een marathon. Twee maal per week een half uurtje sporten kan al een groot verschil maken. Beslis om alleen nog in de weekends te drinken, in plaats van meteen geheelonthouder te willen worden.

Vertel het
Hou uw goede voornemens niet voor uzelf. Vertel vrienden en familie wat u van plan bent, zo geeft u hen de kans om u te steunen.

Laat u begeleiden
Als u wilt stoppen met roken, wilt afvallen of meer wil sporten, kan het zinvol zijn om u te laten begeleiden door een professioneel hulpverlener, of om u in te schrijven voor een cursus, een training of in een fitnesscentrum.

Beloon uzelf
Soms kan het zinvol zijn om uzelf te belonen voor het volhouden. Als u alleen nog in het weekend drinkt, gun uzelf dan een betere fles wijn. Of steek het uitgespaarde geld in een spaarpotje en verwen uzelf af en toe.

Vermijd risicosituaties
Als u in bepaalde situaties verleid wordt om toch een sigaret op te steken of een glaasje te drinken, probeer die omstandigheden te vermijden. Doe iets anders of bel eventueel een vriend of vriendin als u toch in de verleiding komt. Geef zeker niet toe aan de verleiding.

Geef niet op
Laat u niet ontmoedigen als u toch eens zondigt. Dat kan de beste overkomen. Veranderen van gedrag is nu eenmaal niet eenvoudig. Begin de volgende dag gewoon opnieuw. Het allerbelangrijkste is gemotiveerd blijven. Let vooral op de voordelen die u ervaart, en wees trots op uzelf voor wat u al hebt gerealiseerd. Onderzoek eventueel wat u ertoe heeft aangezet om te zondigen, en probeer dat een volgende keer te vermijden.


verschenen op : 02/01/2012

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub